Орнамент и злочин: модернизам Адолфа Лоса и Јозефа Хофмана

У Музеју примењених уметности/савремене уметности  Аустрије (MAK) у Бечу, уприличена је изложба посвећена модернизму у области дизајна на прелазу из XIX у XX век, под називом “Путеви модернизма: Алфред Лос, Јозеф Хофман и њихов утицај”.


Стил 1900 враћа се у музеје учесталим поставкама, не само због стогодишњице као јубилеја и ступања новог века у историји, већ и због одјека који има у садашњости јер је модернизам доминантна идеја у уметности. (постмодернизам, ремодернизам)

Ово је ретроспективна изложба на којој се по први пут усмерава пажња на двојицу истакнутих архитеката, два индивидуалца, иноватора у области естетике и кључних чланова бечке уметничке сцене, са великим утицајем у дизајнерском свету.


Изложбени простор


Инспиратори бечке модерне у архитектури и дизајну, Хофман и Лос, рођени су у Аустоугарској монархији, у тадашњој Моравској (данас Чешкој; као и Алфонс Муха), исте године 1870. у размаку од неколико дана у местима која су географски веома близу.

Долазе у Беч када се јавља потражња за модерно дизајнираним образцима.   

Хофман, сервис за еспресо 1924 


Модернизам је донео слободу. Обојица су фаворизовали сведени изглед и чисту геометријску линију.

Иако су заузимали супротне ставове и били ривали, стварали су кроз свест о модерном, и дизајнирали нове облике - што је и тема изложбе.

Куратор изложбе Кристијан Вит-Доринг истражује кроз изложене радове њихов различит приступ модернизму и преиспитује њихов утицај данас; а и занимљиво је доказати чија је визија актуелнија.


Лос, стона лампа 1900


На изложби су представљени и радови неколицине кључних савременика.

Читаве собе испуњене су дизајнираним комадима, од намештаја, оригиналних цртежа, текстила, реконструисаних архитектонских модела и осталих предмета из богате колекције коју поседује музеј. 

Пазл склопљен од комада у дивну целину.



Изложбени простор


Увек су освежавајуће изложбе на којима се истражује и упоређује, као овде, две интерпретације модерног животног стила (прим. Матис Пикасо Тејт Модерн 2002), увек доносе нешто ново.


Столице, Лос и Хофман 


Масовнија производња почиње са потрошачима, индивидуалним укусом, трансформацијом тадашњег савременог света.   


Хофман, дизајн јастучнице 

Хофман, дизајн за тепих - стазу, 1910


Бечка буржоазија је је била снажно потрошачки еманципована. И тако је створен “корисни стил” како га је назвао Ото Вагнер. Употреба историјских стилова више није интересантна. Одбацује се прошлост као модел. Модернизам је представљен као модел уметности која ствара у садашњем времену. Нова технологија - нова сазнања - нови облици.


Хофман, сервис за чај, 1928


Хофман као иницијатор новог стила (мустре бечке) и његови истомишљеници у бечкој сецесији (Климт, Шиле) залагали су се за естетски приступ модерном дизајну, дајући глас појединцу, тако да окружење, декор рефлектује софистицирани укус савременог потрошача. Доцније се Хофман удаљава од сецесије и заступа ново поимање дизајна.

За Лоса, модернизам је начин размишљања и приближавања дизајну. Фокусиран на то да ослободи појединца од предмета био је против Хофмановог Gesamtkunstwerk - а, не само против тоталног дизајна сецесије, већ и за истребљење свега сувишног. Инсерт из филма "Климт" и делић атмосфере и расправе у бечким уметничким круговима: Климт, Лос...



Лосов пут је космополитски модернизам. Као дизајнер и критичар био је познат по есеју - манифесту провокативног наслова “Орнамент и злочин” (Ornament und Verbrechen) написаном 1908. - Lorem ipsum dolor sit amet… на графички изглед публикација примењивао је архитектонско начело водоравне доследности; све античко – речи је писао малим словом, сем као изузетак, велико почетно у реченици или на некој изолованој именици.

"Не љути ме естетика, већ економска штета на брзу руку се праве орнаменти од разног материјала, од сребра, а и од људског живота. Ево, то је зло, то је онај злочин, поред којег не смемо остати скрштених руку."

Инсистирао је на ликвидацији украса, критикујући историјски, национални, фолклорни и модни, сецесионистички орнамент. Није био против орнамента, као таквог, већ, за њега орнамент је део прошлости и као такав неспојив са новим временом.


Лос, секретер
 

Савремени орнамент има другачију геометрију од свог историјског сродника. Лос је био против стварања нових, тј. модерног орнамента.


Лосово дело - вила Милерових са савременим “орнаментом”, Праг


Лос ће утицати на савремене архитекте као што су Френк Лојд РајтЛе Корбизје и Лудвиг Мис ван дер Рое (његова је позната мисао “мање је више”) који приступају поимању простора као Лос. 

Сто година касније Хал Фостер пише “Дизајн и злочин” (2002) утемељен на критичком приступу савремене визуелне културе и оштром обрачуну са дизајном 

“Данас се све – од архитектуре и уметности до фармерки и гена – третира као дизајн… Једно је сигурно: данас дизајн креира готово савршен круг производње и потрошње“ – Фостер.

Посластица изложбе су две реконструисане спаваће собе постављене једна поред друге, кроз које се читају њихове супротне идеје кроз дизајнерски приступ.

У култној крзненој спаваћој собу коју је Лос дизајнирао за своју супругу и себе, све je сведено, са намером да постоји савршена хармонија између простора и материје. Без намештаја, скупих ормана, само кревет. Сматрајући да намештај блокира простор, он је постављен иза завесе. Све је етерично, провидно, лепршаво, као завесе… сем густог тепиха; анђеоски дримпис - нестварно, нематеријално и монохроматски; бело = простор. 

Како истиче Ван-Доринг – све је у простору. 



Лос, бела спаваћа соба 1903


Боравећи у Америци као зидар, Лос упознаје поред америчке и јапанску стамбену архитектуру, тако да је јапански стан без намештаја, слободан, монтажни објекат био његов идеал.

Хофман је познат по геометрији и координатној мрежи, решетки. Он користи задате геометријске форме и облике, кроз формални аспект, не као став.

Хофман, спаваћа соба 1902


Хофманов дизајн за спаваћу собу у стану Салцерових је некако крут, испуњен уредно распоређеним квадратним намештајем и плочицама. Браон, коцкасто и геометријски.

Коришћење веома једноставне геометрије сматра се револуционарним кораком који је предузео Хофман.

Он сам, сматрао је да ентеријер и екстеријер морају да функционишу као целина.

 
Санаторијум : зграда, улазна фасада, ентеријер

 ентеријер


Пут којим је ишао Лос доводи до модернизма у међународним размерама. Његов утицај данас је минимализам и идеја да би добар дизајн требало да буде невидљив.  

Лосова визија је ултимативно победила и наставља да се шири и утиче на индустрију данас, истиче Вит-Доринг.

Изложба je трајала до 19. 4. 2015.

Авангардни модни дизајн.


Густав Климт и Емили Флуге

 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text