David Bowie is…


The Archer, 1976: photograph of Bowie for the Station to Station tour © John Robert Rowlands


Izložba o Dejvidu Bouviju u Muzeju V&A predstavlja jedno od značajnijih kulturnih događaja za umetnost, dizajn i muzičke fanove u Londonu u 2013. godini.

Prati je bouvimanija prilikom koje se, kao prateći dogadjaji, priredjuju umetničke izložbe, vecernje projekcije alternativnih filmova, žurke i radionice inspirisane retrospektivom.


U martu 2012. godine u Londonu, godinu dana pre izlozbe, otkrivena je spomen-ploča u čast Zigija Stardasta, Bouvijevog muzičkog alter ega, i time je obeleženo 40 godina od konceptualnog albuma “The Rise And Fall of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars”, koji nam predstavlja priču o vanzemaljcu koji dolazi na Zemlju, postaje mega zvezda i na kraju strada od strane obožavaoca.


Quilted two-piece suit, 1972: designed by Freddie Burretti for the Ziggy Stardust tour


Period pred retrospektivnu izložbu je obilovao protivurečnim informacijama o tome kako Bouvi nije učestvovao u pripremi, sve do toga da je ko - kurator izložbe što je lično demantovao.


Direktor muzeja Martin Rot je potvrdio da je postojala saradnja (naravno) sa Bouvijem prilikom izbora eksponata u čijoj se privatnoj, zasigurno, bogatoj zbirci nalazi veliki broj upečatljivih odevnih kombinacija kojima su udareni temelji rok stila i obeležena svetska modna istorija.


Bilo je i onih koji smatraju da muzej takvog renomea ne bi trebalo da priprema izložbu ovakvog tipa, mada je 2007. godine izložba o Kajli Minog imala preko 200.000 posetilaca u ovom istom muzeju, koja je predstavljena kao veliki komercijalni uspeh.




U svakom slučaju, Bouvi je umetnik čiji je izgled neodvojiv od njegove muzike. On nikada nije bio sklon ponavljanju, stalno menjajući imidž i muzičke stilove. Eksperimentisao je sa identitetima. Pre svakog novog lika stvarao je odgovarajući muzički jezik. Kako sam kaže moda ga ne zanima, ali  želi “da izgleda onako kako zvuči“. Njegova bogata muzička karijera do sada se sastojala od više faza, i svaka je bila povezana specifičnim autfitom i scenskim pokretom iz čega se vidi njegova strast ka vizuelnom izražavanju. Proučavao je dramsku umetnost, crpeo inspiraciju iz nadrealizma, brehtovskog teatra, avangardne mime do mjuzikla sa Vest Enda, nemačkog ekspresionizma i japanskog kabuki performansa. Kao pripadnik glam roka uticao je na umetnost, modu i pop kulturu. Devedesetih, tačnije od 1994. Bouvi boem počinje da ozbiljnije posmatra sebe kao slikara i priređuje nekoliko izložbi, iskazujuci  interesovanje za mlađu generaciju britanskih vizuelnih umetnika, pripadnika brit arta, čiji će se uticaj delimično osetiti na njegovom  albumu "1. Outside".


Sketch drawings, 1978: Bowie's self portrait in pose, adopted for the Heroes album cover © The David Bowie Archive 2012 - portret pokazuje koliko je uticao Egon Sile na Bouvija


Od Zigija kojim je po rečima njegovog biografa ”kreirao možda najveći kult u popularnoj kulturi“, eksperimentisao je sa androginim izgledom (spajao slike spoljnjeg sveta i biseksualne forme sto je bila metafora za otuđenje u potrosackom drustvu) i šokantnim momentima na sceni. Uvek dvosmislen, otvoren za brojne intepretacije u skladu sa postmodernom.


David Bowie and William Burroughs, photographed by Terry O'Neill and hand coloured by Bowie (1974) from The David Bowie Archive, courtesy of V&A Images


Jedna nova Bouvijeva persona - Tin Vajt Djuk (podseća na Helouvin Džeka za "Diamond Dogs") za album iz 1976. godine "The Man who Fell to Earth" ga je inspirisala za poznati “Victoria Station incident”, kada je u otvorenoj limuzini otpozdravljao masu naci pozdravom. Kasnije se opravdavao kriveći svoje poniranje u karakter lika i time zavisnost od njega; da je kroz mitologiju, Hitlera došao do kralja Artura…




Sve do kontroverzi oko snimanja spota za pesmu “China Girl”… kada je bio već Superstar krećući se ka personi Megastara. Kao sledbenika Endija Vorhola, Bouvija je zanimalo kako se uz pomoc stvorenog imidža, raznih rasprava i priča iz pop kulture stvara zvezda, ali uvek sa željom, da se razlikuje od društva mejnstrima. Sto je i ostvario.


Diamond Dogs, 1974: album promo shoot by photographer Terry O'Neill © V&A Images


Uvek sofisticiranog izgleda, savršene šminke i pojave kojoj prethodi odredjena ideja, od Zigi Stardasta do Zulendera moda je uvek u "ljubavnoj" vezi sa Bouvijem. I pre mejnstrim Madone i mnogo pre Lejdi Gage on se bavio sobom, kao performans i vizuelni umetnik isto koliko i kao muzičar. Nosio je suknju 1979, šest godina pre Gotjeove izložbe. Njegov stil je zaista nemoguće oponašati. Od Aleksandra Mekvina je ’96. godine naručio scensku garderobu koja je inspirisana filmom “The Hanger” sa Katrin Denev. Prošlog proleća Balmejn je kreirao kolekciju inspirisanu Bouvijem.

Prva retrospektivna izložba u saradnji sa modnom kućom "Guči" će pratiti pet decenija Bouvijeve uspesne karijere i njegovog uticaja na umetnost i kulturu. Uobličena je od strane kuratora za pozorište i performans, sa preko 300 raznovrsnih eksponata kao što su: Bouvijevi muzički instrumenti, skice, fotografijе, preko 60 zadivljujućih kostima, filmski zapisi (muzicki video zapisi, izvodi iz filmova i uživo izvedenih performansa), rukopisi (tekstovi pesama, izvodi iz dnevnika), omoti ploča… tragajući za njegovim stilom i inovacijama, sledeći pravac i razvoj od samih početaka i ispitujući njegove kreativne procese od pisanja pesama, snimanja, produciranja do dizajniranih kostima, scenskog i muzičkog umetničkog rada.


Izložba demonstrira koliko je Bouvijeva muzika i radikalni individualizam uticao, ali i bio pod uticajem širokih pokreta u umetnosti, dizajnu i savremenoj kulturi i kako je on inspirisao druge da preispituju konvencije i priklone se slobodi izrazavanja. Izložba je nazvana David Bowie is… , i biće podržana serijom razgovora, radionica, performansa i otvaranja u kasnim vecernjim satima. Uz nju se pojavljuje prateći katalog, koji je proizveden pristupom u Bouvijev arhiv kostima za performanse (kratkotrajnih i originalnih umetničkih izvođenja) koji objedinjen i na jednom mestu, donosi kompletno novo viđenje njegovog kreativnog rada uz saradnju sa umetnicima i dizajnerima na polju mode, zvuka, grafike, teatra, umetnosti i filma, ovog zaista, kompletnog umetnika.


Earthling, 1997: Union Jack coat designed by Alexander McQueen in collaboration with David Bowie for the Earthling album cover © Frank W Ockenfels 3

 

Izložba traje od 23. marta – 11. avgusta 2013. godine.


Pogledajte - David Bowie performs "Fame" on Soul Train

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text