Novo doba za Metropoliten muzej

Met se proširio!

Narednih osam godina (možda i duže) koristiće zgradu na Medison aveniji, koja je inače u vlasništvu Vitni muzeja (Whitney Museum of American Art). U planu je samo moderna i savremena umetnost.

Zgrada je sama po sebi umetničko delo koje je projektovao Marsel Brojer (Marcel Breuer). Osnovni materijali su beton, granit, ploče od plavog kamena, drvo je korišćeno za gelendere, a bronza je korišćena za kvake, drške i vrata.

Marsel Brojer je poznat kao član Bauhaus škole, bio je Gropijusov učenik, a posle je i sam predavao na Bauhausu. Specijalizovao se u dizajnu nameštaja, enterijeru, i arhitekturi. Krajem 30-ih se seli u Ameriku gde sa Gropijusom osniva arhitektonski studio. Krajem 50-ih, prelazi u Njujork, i u narednom periodu projektuje zgradu o kojoj je sada reč.

Njemu u čast, muzej je nazvao ovaj svoj novi ogranak Met Brojer (Met Breuer). Otvaranje je najavljeno prošle godine, a od tada je Met promenio svoj tradicionalni logo, i uopšteno najavio promene.

S obzirom da su poznati po ogromnim kolekcijama “starih majstora”, koje poslednjih godina ne privlače toliko pažnju, ni publiku, cilj ovog Met Brojer projekta je da prošire koncept i više se okrenu modernoj i savremenoj umetnosti.

levo - stari logo, desno - novi logo 


Za glavnog kustosa su angažovali Šinu Vagstaf (Sheena Wagstaff) koja je do tada vodila odsek za modernu umetnost u Metu. Pre svega toga je u Tejtu (Tate Modern) radila 14 godina. Svoj rad je objasnila kao nastojanje da preispita, promeni i oplemeni način na koji publika na Zapadu doživljava modernu i savremenu umetnost, posećujući i izveštavajući sa umetničkih bijenala širom sveta. Oko sebe je sada okupila kustose koji su specijalizovani za južno-azijsku umetnost, južno-američku, bliskoistočnu, tursku i severno-afričku umetnost, pa je jasno da će isti pristup primeniti i u koncipiranju programa u Met Brojeru.

U okviru MetLiveArts-a, za naredni period je osmišljena serija performansa i razgovora. Prvi umetnik-rezident je muzičar i kompozitor Vijay Iyer koji će u toku ovog meseca svakog dana u određenom periodu nastupati za posetioce muzeja, nekada sam, a nekada u pratnji drugih muzičara.

Za sada neće biti stalnih postavki. Trenutno su u toku dve izložbe – “Unfinished: Thoughts Left Visible” i “Nasreen Mohamedi”.

Osnovno pitanje koje postavlja izložba “Unfinished: …” je - Kada je umetnički rad završen? Šta uopšte rad čini završenim? Koje poruke je umetnik nenamerno ostavio za nas u tim radovima?

levo - "Mirrors and Shelly Sand" i "Untitled", Feliks Gonzalesa (u uglu); desno - Rodenove skulpture (gipsani kalupi) 
 

Tema je tretirana dijahronijski – kroz vreme – od XV veka do danas. Mogu se uporediti radovi koji “nedovršenost” koriste kao izražajno sredstvo, sa nezavršenim radovima koji su ostali takvi usled “više sile” (smrt, otkazivanje porudžbine itd.)

levo - “Holy Family With St. John the Baptist”, Perino del Vaga; desno - “Harlequin”, Pablo Pikaso
 
levo - "2", Urs Fišer
 

Izloženo je oko 200 radova, 127 umetnika zapadne umetnosti, a kritičar Njujork tajmsa, Roberta Smit, izložbu je ocenila kao evrocentrični mehur (“eurocentric bubble”) - standardna komfor zona u kojoj se Met uvek nalazi.

//

Izložba “Nasreen Mohamedi” je retrospektivna izložba istoimene indijske umetnice. 
Obuhvata preko 130 radova – slika, crteža, fotografija, stranica dnevnika – gde se može videti razvoj njenog umetničkog izraza od figurativnog ka apstraktnom.

Osnovni izraz je linija čijim vrednostima i mogućnostima se poigrava u beskraj. Isti senzibilitet se vidi i na fotografijama, gde traga za istom igrom linija.

Nasrin Mohamedi (1937-1990) je rođena u Karačiju (sadašnji Pakistan), a odrasla je u Bombaju (sada Mumbaj). Studirala je u Londonu, kasnije u Parizu. Tokom celog života je dosta putovala, učestvovala je na nekoliko grupnih izložbi, nije bila popularni ni poznati umetnik, i radila je kao profesor na Univerzitetu lepih umetnosti u Indiji.

Od 2013. primetno počinje da raste interesovanje za njenu umetnost – radovi su izlagani u Tejt Liverpulu, Nacionalnom muzeju kraljice Sofije, i mnogim manjim galerijama širom sveta (Kasel, Njujork…)

//

Što se tiče izdavaštva i knjižare, Metropoliten muzej je ostvario saradnju sa Fejdonom (Phaidon) i pokrenuli su pop-ap Fejdon x Met knjižaru koja će prodavati do 300 naslova, koji će se menjati u određenim vremenskim intervalima.

Sledeća najavljena izložba je posvećena fotografu Dijani Arbus, a nakon toga će uslediti izložba Keri Džejms Maršala (Kerry James Marshall), savremenog figurativnog slikara iz Alabame.

levo - "De Style"; desno - "Past Times", Keri DŽejms Maršal 
 
Untitled (Studio), Keri DŽejms Maršal

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"If you are not curious, forget it.” 

Achille Castiglioniviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services