Da li dizajn ima vrednost?

Da li dizajn ima vrednost? Kada pogledam zabezeknuta lica pojedinih klijenata na ponude stičem utisak da oni, a ni ja, ne živimo u istoj zemlji a kamoli u istom gradu.
 

Mi nismo navikli da placamo puno za dizajn. (To je jedan od najcescih odgovora).
Definišite puno. (Ja / Mi)
Pa ovo što ste vi napisali je nama zaista mnogo.
Mi (Ja) smo Vas na prvom sastanku pitali da li imate nekakav budžet I vi ste odgovorili da ga nemate. Sada se ispostavlja da ipak postoji neka cifra sa kojom operišete?
Pa u stvari, nije tako ali naš direktor misli da dizajn ne sme puno da ga košta…
Ali zašto onda direktor ne pregovara nego je poslao vas koji nemate pravo da donesete odluku?
On je jako zauzet I nema vremena da se ovim bavi.

Ovakav scenario je toliko čest u poslovanju da prosto čovek poželi da se okane ovoga što radi i promeni profesiju.

Koliko izgubljenog vremena i energije sa obe strane!!? Da li je to čime se bavim(o) nešto što je, onako, usput i što mora da se uradi ali to ionako nikome ne znači? Da li je nužno zlo i deo poslovanja koji predstavlja levo smetalo ili je segment koji daje oblik toku razvoja neke kompanije?


Ako malo pogledamo unazad možemo da se setimo pojedinih firmi koje su krenule sa krš logotipima i identitetom da bi posle par godina I sticanja određene reputacije počele da menjaju svoj vizuelni nastup I da ga prilagođavaju jednom savremenom načinu ophođenja sa klijentima? Verujem da svi imamo primere u svom okruženju.
 

Zašto onda imamo nove klijente koji svaki put dobijaju infarkt ili počnu nekontrolisano da se znoje kada dođe do razgovora o naknadi za dizajnerski posao?


1. Dizajneri sami ne poštuju dovoljno svoju profesiju I ne posvećuju joj pažnju koja je neophodna da bi ona imala dignitet koji nesumnjivo zaslužuje.
2. Zato što je mnogima usputni posao, dok ne nađu nešto bolje, a dobro se snalaze u Corelu,
3. Odbijanje velikog broja dizajnera da se uključi u ozbiljnije poslovne tokove, jer sebe ne doživljava kao nekoga ko bi trebalo da se bavi biznisom (!)
4. Nedostatak organzivanog nastupa koji nije karnevalskog tipa
5. Besplatan dizajn koji se “poklanjao” od strane pojedinih advertising agencija u zamenu za sekunde je uzrok zbog koga su mnogi klijenti nespremni da investiraju u dizajn svojih proizvoda
6. Izuzetno siromašna zemlja, pre svega duhom
7. Zatvoreno i korumpirano tržište
8. Nedovoljan broj ljudi sa vizijom


Sigurno da ima još ali je činjenica da se nešto i dešava konkretno u tom pracvu. Bilo je pokušaja i ranije ali su svi završavali neshvaćeni, ignorisani I podcenjeni. I ovi koji sada egzistiraju se suočavaju sa istim problemima koje su imali i oni koji se nisu održali.


Vrednost? Pa čak I posle ovako šture analize jasno je zašto postoji totalna enigma vezana za dizajn. Dizajn - kome to treba?

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Komentari

vukasin's picture
vukasin
18:05 27/08/10

Mislim da je umesto ovih 8

Mislim da je umesto ovih 8 mogucih razloga ispravniji onaj koji su vec naveli klijenti na tom sastanku - ne vredi im toliko (zasto oni misle tako i da li su u pravu je zasebna tema a zavisi i od slucaja).

U toj situaciji prosto objasnite ljudima da mozda treba da potraze dizajn na nekom drugom mestu i to je to. Ili prilagodite cene klijentima ako zelite taj posao, ne kapiram cemu ovolika drama... Sa sve tackama 6 i 8 koje mi deluju krajnje nezrelo.

Moguci deo resenja je edukacija/objasnjavanje klijentima sta dobijaju za svoje pare - da li dobijaju taj neki dizajn koji mora da kosta toliko koliko kosta ili dobijaju identitet koji ce ih predstavljati profesionalno, koji ce uokviriti njihov brend i donositi dividende u buducnosti, da li dobijaju dizajn A4 oglasa ili dobijaju reklamu koja ce na osnovu tih i tih pretpostavki njima doneti povecanje prometa i samim tim profitima...

PS - nadam se da ne zvucim kao hejter, mislim da su postavljena pitanja sasvim na mestu kao i da diskusija o ovome moze samo da koristi...

Ivan Cosic's picture
Ivan Cosic
19:21 27/08/10

vrzino kolo

Nije u redu da im kažeš da potraže na drugom mestu, jer to ne rešava problem već samo dovodi do dalje, iste situacije, problem je u dizajnu i ako ga potraže na drugom mestu dobiće loš dizajn a o tome je generalno priča bila na početku.

Vrzino kolo. Lepo su rekli da dizajn ne može biti jeftin, kvalitetan i brz, jer možeš da izabereš samo jedno od ta tri.

nekomozdaja's picture
nekomozdaja
19:17 28/08/10

6 i 8

mislim da su stavke apsolutno na mestu, ne znam da li si trazio opis nezrelo- ali taj opis na celu ovu temu zvuci neprofesionalno.
ili da ovome pristupas kao neko sa strane, ko ne razume celu pricu.

Olyvera's picture
Olyvera
21:39 27/08/10

Kako god - sloboda!

Kako god: za dobar dizajn je potrebna sloboda ... da bi bili slobodni potreban vam je novac ... znači: NE DAJTE DIZAJN ZA MALE PARE - as simple as that :)

vukasin's picture
vukasin
00:50 30/08/10

tldr

Ivane OK je to sto kazes, naravno da treba prospektivnim klijentima da budes maksimalno od pomoci ali. Recimo klijent na tvoju ponudu (regularnu cenu usluga) kaze ja mogu da odvojim recimo 50% te cifre, sta radis? Naravno, mozes i treba da objasnis zasto je cena takva je, sta se njome dobija mada je moje licno iskustvo da to ne pomaze puno. U toj situaciji moras ili da spustis cenu ako ne mozes da priustis da odbijes ili uljudno odbijes uz eventualan savet ili preporuku za dalje postupanje, sta drugo mozes da ucinis?

@nekomozdaja - ono sto mi smeta u pomenutim tackama je postavljanje jednog nacina gledanja na stvari, stanja duha i vizije kao superiornog pa se duhovnointelektualna inferiornost prospektivnih klijenata uzima kao objasnjenje stanja na trzistu... Ovo mi deluje malo pretenciozno i, ako ne nezrelo, otrcano, reakciju bih mozda najbolje sazeo parafraziranjem Ogilvijeve 'The consumer isn't stupid. She's your wife.'

Takodje cenim da je 'teret dokazivanja' potrebe za kvalitetnim (i odgovarajuce placenim) dizajnom upravo na dizajnerima odnosno onima koji sa klijentom dogovaraju posao. Moj poznanik (IMHO jedan od nasih najboljih dizajnera) mi je pokazivao ambalazu koju je napravio jednom klijentu koja je povecala prodaju proizvoda za 300%. Nije li to bolji argument od 'dizajn treba da kosta zato sto je dobro imati dobar dizajn', objasniti klijentu da ce mu kvalitetan dizajn doneti veci profit umesto da mu se govori da je siromasan duhom i vizijom?

Nikola Vukasinovic's picture
Nikola Vukasinovic
00:31 01/09/10

Dizajn kao svaki drugi posao

Nakon sto sam uvideo da mi vise od pola ponuda ne prolazi - skrhkan bolom i tugom zbog tog saznanja, poceo sam ozbiljnije da analiziram ovaj problem.

Na tu temu sam razgovarao sa nekolicinom prijatelja koji imaju svoje firme (cija delatnost nema veze sa dizajnom). To su mladji ljudi, kulturni i obrazovani. Naravno, da sam se ubrzo zgranuo, njihovom potpunom neinformisanoscu o dizajnu. Tek je poneko, znao neku poluistinu vezanu za proces izrade, znacaj i cenu dizajna. Siguran sam, da svako od vas ucini isto – docice do identicnih saznanja.

Zatim sam se stavio u njihovu ulogu – da li je bilo kome od njih na fakultetu pomenut dizajn u bilo kojoj formi (neki od njih su npr. zavrsili turizmologiju), da li su mogli na nekoj nacionalnoj televiziji ili novinama da gledaju/procitaju/saznaju/nauce nesto o nasem, toliko ljubljenom poslu?
A sta tek da ocekujem od sredovecnih direktora, koji vrlo tesko prihvataju novine? A dizajn je u njihovim ocima itekako novina, bez obzira sta mi mislili.

Mislim da postoji nekoliko problema - i resenja treba traziti u skladu sa specificnoscu podneblja i citave situacije:
1. Ljude ne interesuje dizajn ni pedeseti deo, koliko nas! Bolna istina, koju veliki broj kolega ovde ne prihvata.
2. Neprisutnost dizajna u medijima. Pri tom ne mislim na internet, nego na klasicne medije, koje najveci broj “onih koji odlucuju” ovde koristi. I zaista je tako – ne gledajte sebe i svoje blize okruzenje, vec pogledajte siru sliku. I kad se povede neka prica u medijima – to je opet nesto strucno. Umesto da to bude varijanta reklama za deterdzent, prenesena na polje vizuelnih komunikacija – case study nekoga ko je ulozio u dizajn ambalaze, pa zaradio novac od toga i sl.
3. Na dizajn skupovima se premalo govori o tim dosadnim, ali brutalno vaznim stvarima - kao sto su organizacija, planiranje, vodjenje poslovanja…

I zaista ce se osetiti napredak, tek kad vise shvatimo dizajn kao svaki drugi posao, i pocnemo da prihvatamo uslove igre takve –kakvi su.

Slobodan Jovanović's picture
Slobodan Jovanović
12:09 01/09/10

Klijent je uglavnom u pravu.

Klijent je uglavnom u pravu. To je Nikola nekako podcrtao time što se stavio u njihov položaj. I mi se u odnosu na neke druge delatnosti postavljamo sa pravima koje nam pripadaju kao nekome ko je kupac. Uz prava obično idu i obaveze. To se zaboravlja. Pre neko veće je Dragoljub Žarković u Utisku Nedelje izneo jednu bolnu istinu a to je da smo kao društvo koje raspravlja o nečemu što je od opšte koristi prestali maltene da postojimo. Treba staviti stvari u jedan komunikacioni okvir koji će i dizajneru i klijentu biti jasan i prihvatljiv. Edukacija je srž svega. Petar iz Makedonije je FB-u predložio da se klijentima šalju i da ih pretplaćuju na dizajn biltene i newslettere kako bi shvatili i zaintrigirali se našim poslom, poslovnim benefitima i kulturnim značajem dizajna kao delatnosti. To zvuči kao dobar predlog. Očigledno je da u okviru struke treba doći do minimuma interesa i pravilno ih komunicirati. To nam je valjda i posao. Ali kao što dobro znamo obućar često ima bušne cipele. Svakako moramo da zapušimo te rupe. Ova kriza j i jeste došla kako bi uvideli greške i pokušali da ih ispravimo. A za to vreme ćemo biti prinuđeni da poslujemo i da usklađujemo svoju sa poslovnom politikom naših komitenata. Što više budu imali znanja i koristi od nas to ćemo mi sopstveni status da podinemo na nivo koji smatramo da zaslužujemo.

tepisi's picture
tepisi
20:34 17/10/10

Da, dizajn je naša večita muka...

Treba imati u vidu da su naše firme na granici poslovanja i da se održavaju samo u nadi da će ovo vreme brzo proći.
Mi smo počeli prodaju tepiha i podnih obloga preko Interneta sa minimalnim dizajnom, kako logotipa tako i samog sajta: http://www.aloser.rs
Mnogi su iz naše branše propali u prethodne dve godine, kako onda ulagati u dizajn, čime?
Mi smo puno ulagali u marketing i sada smo vodeći prodavac tepiha u Srbiji: http://www.aloser.rs/tepisi, pa opet je opet zarada vrlo kritična...
Što se nas kao lidera u prodaji tepiha tiče, ulaganje u dizajn je vrlo bliska budućnost, ali mora se imati u vidu da je za mnoge to i nedostižno.
Istina, mnogi nisu ni svesni potrebe za uvođenjem dizajna u svoje poslovanje...

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services