Izložba Brukete i Žinića

 Moram da priznam da sam se super proveo na otvaranju izložbe B and Ž u petak 8. maja u praskozorje proslave dana Pobede, Evrope, ... Pored super provoda imao sam priliku da vidim vrlo pametno osmišljenu prezentaciju radova i izdizajniran nastup za koji nema nikakve sumnje da stavlja u prvi plan znanje, kreativnost i želju da se iskoristi šansa koju pruža fantastični prostor Geozavoda.

Ne mogu da komentarišem radove jer to nije bio najjači utisak, bez obzira što su fantastično izabrani, prezentovani i sve u svemu odlični...

Ono što je me je u stvari najviše nateralo na razmišljanje jesu sledeće stvari - (1) predstavljeni radovi su kulturološki napredniji od gotovo bilo čega ovde, (2) hrvatsko tržište je mnogo ozbiljnije od srpskog, B and Ž je velika firma za beogradske uslove pa ipak bez većih problema uspeva da radi na tržištu koje je bar duplo manje od srpskog što navodi na zaključak da su njihovi (3) zakonodavci uspeli da stvore povoljnu klimu i da dozvole tržištu da se edukuje, razvija i napreduje...

Ovo zadnje je u stvari nus-produkt prva dva utiska ali je i nešto što se zove - Pitanje svih pitanja! Zašto i ko nas sve zajedno zavlači i vrti u začaranom krugu zavera, mitova i skrivene moći? Ovde je politika početak i kraj svega. Ovde ljudi ne žele u EU da ne bi morali da prestanu sa izmišljanjem razloga koji nas odvlače od nečega što se zove pristojan život. Igrom slučaja sam upoznao puno ljudi koji su deo vlasti i svi pričaju potpuno istu priču a ona glasi da - Mi sve činimo i da dobro napredujemo na putu za EU. To na žalost nije dovoljno jer će nam ostati ogromne rupe u znanju, mentalitetu, poštenju, nekorumpiranosti, ponašanju na svakodnevnim osnovama... A ako se nešto ozbiljno i radi na ovim prostorima to niti ko zna niti se smatra da je to "bitno jer koliko rupa treba da se zatvori i naroda nahrani pre nego što stinemo da se bavimo finoćom". I tako od 100 stvari koje neko želi da uradi 99 nije bitno u datom trenutku neki političar izađe i kaže nešto u stilu prethodnih navoda. Ja stvarno ne znam dokle treba se krijemo iza velikih parola i dela i tražimo da nam neko drugi besplatno daje rešenja za probleme koji nas upropašćavaju kao društvo. Uh odo' ja u moju brigu...

Dakle kulturološka razlika - slično kao i u Janinom postu sa japanskim reklamama - tržište i klijenti percipiraju i dobro reaguju na njihov dizajn, humor i karakter njihove kreativne postavke. Brand menadžeri hrabro izlaze sa nekim rešenjima na koja ćemo mi ovde čekati dugo ako nam svest ostane ovako skučena. Glavna fora srpskih brend i marketing menadžera je istraživanje tržišta kao ultimativni dokument kojim se uvodi i vodi proizvod. Ono što im nije jasno je da su fokus grupe izmišljene da fokusiraju istraživanje a ne da urade istraživanje. Druga stvar koju je Marti Numajer rekao je da su kvantitativna istraživanja zakopavanje problema nepotrebnim podacima. Dakle rešenje nije ugušiti interesantnu ideju razmišljanjima baziranim na mišljenju ljudi kojima gotovo uopšte nije stalo da toga što komentarišu...

U radovima B and Ž se vidi da su nekako uspeli da prevaziđu kakofoniju podataka iz istraživanja (nikako ne želim da kažem da su istra\ivanja loša i nepotrebna ali malo je breakthrough proizvoda iza[lo kao plod istraživanja...) i da daju jednu zanimljivu i zabavnu sliku i da nađu zajednički jezik sa brend menadžerima i rade kao tim. Ta vrsta saradnje se oseća u njihovima radovima i raduje jer će se to ipak desiti i ovde.

Druga stvar je samo tržište koje je spremno da prihvati neke od stvari predstavljenih na izložbi. To sam prokomentarisao sa jednim kolegom koji mi je odgovorio - Pa naravno da će da prođe kad je dobro! Mada, nije pitanje ukusa da li je nešto dobro ili ne, nego spremnosti tržišta da se uputi u pravcu koje će ih odvesti na jednu teritoriju koja je nova i poželjna.

I opet paralela - ovde jednostavno nema dovoljno kulture da bi se shvatilo da je nova estetika zapravo poželjna. Da, još jedna stvar kada pomenusmo kulturu. Ljudi koji su bili na otvaranju su zaista izgedali nekako lepo i kulturno.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Komentari

Slobodan Jovanović's picture
Slobodan Jovanović
07:54 11/05/09

Susjedi

Postoji još jedna stvar koja govori u prilog sistematičnom prilagođavanju i razvoju susednog tržišta. Naime, na BDW07 sam slušao predavanje o razvoju Istre. Predavač, Denis Ivošević je sekretar za turizam Istarske regije. Prikazao nam je ceo razvojni plan i put kojim se išlo u razvoju turizma u ovom regionu i predstavio neke buduće korake... Takav dokument nije moguće uraditi za godinu dve koliko traju naši funkcioneri na određenim funkcijama a to znači da ne postoji politika nego se popunjavaju rupe koje drže vodu dok majstori ne odu... Btw, cela ekipa koja se bavi Istrom ili bar većina ljudi, su na svojim pozicijama petnaestak godina...

Jana Oršolić's picture
Jana Oršolić
10:12 11/05/09

bas i ja razmisljam...

... sta je to sto je ucinilo da se izgled rafova u hrvatskoj razvije tako kako se razvija i sta je drugacije u srbiji. zapravo, razmisljala sam u konkretnim okvirima: zasto su smoki i plazma samo "upeglani", a kiki i bronhi redizajnirani?

kad malo obidjes, vratis se i sagledas - ljudi su svuda isti u osnovi. i isto tako, god is in the details. nije neocekivano around the globe da dizajn studiji samo svoj sajt ne mogu da stignu da izgrade. bas kao i bruketa&zinic. ali, neko ce staviti neki krljavi uskoro natpis, a neko ce uraditi nesto malo zabavnije, uskoro stranu koja ce biti dovoljna da saznas da sa njima zelis da radis. pogledajte b&z index, naslov je "tko je kriv za to sto web jos nije gotov?" i onda se ispisu imena svih zaposlenih. na svako ime moze da se klikne (i dobije adekvatan odgovor na pitanje), osim na bruketu i zinica. genijalno.

evo par mrljavih fotki, dve sa izlozbe, dve iz prodavnice. novi kiki karakteri i nova pikasova glava bika.


i reklama:

Slobodan Jovanović's picture
Slobodan Jovanović
12:07 11/05/09

Pa da...

 Ja ne znam da li me ovo više frustrira ili veseli... 

Taj spotić je genijalan i sledi pitanje - zašto moramo da objasnimo tehničke i zdravstvene benefite proizvoda, gustioznost, apetitivnost, konzumaciju i sve ostale besmislene izraze...(?) kako bi ostvarili komunikaciju sa potrošačem! Da li je potrošač glup ili mu neko uvaljuje glupost?

Djurica Sajc's picture
Djurica Sajc
15:32 11/05/09

Seljana

Ono sto je stvarno tuzno je sto mi stalno tonemo, vise nema cak ni onih ok reklama poput reklame za noblice.

Sada gledamo samo zarozane zene sa dederdzentima, sredstvima za ciscenje WC solja... sve u svemu WC.

Nekada je i jelen imao dobre reklame, nisu bile ne znam kako inventivne ali ok su bili oni maldici i devojke u nekoj prirodi, a sada mi je ova zuto crna jelenizacija sa krsevima od riba potpuno nepodnosljiva, secam se koliko sam se zgrazavo onih prvih reklama za lav pivo sa superstarom Nenadom Jezdicem, a sada su sve takve, seljana!

Al valjda cemo kad jednom dotaknemo dno u svom ovom mulju uspeti da se odgurnemo od dna visoko, visoko

Jana Oršolić's picture
Jana Oršolić
16:05 11/05/09

Kalimero Srbija

meni se ipak cini da je nas problem ogorcenost i malodusnost. i to sto malo sta u svojoj zemlji shvatamo licno. trazimo samo prava i ne volimo obaveze... hteli bismo dobre reklame ali nemamo za njih dovoljno vremena, ni posvecenosti, ni koncentracije, ni novca za dobrog copywritera...

kako razmisljamo kada se nama obrati klijent i koja je nasa pocetna tacka u razmisljanju, kako prodajemo svoju viziju srbije, koliko ostajemo uz osnovnu ideju, a koliko su nam u tom procesu vazne neke druge stvari?

jedno je moral u poslu i odgovornost za unapredjenje drustva, a sasvim druga stvar svetska ekonomska kriza. ne iskljucuju nuzno jedno drugo, samo je potrebno naci nove nacine. upravo zato je grafika u doba recesije fenomenalan projekat, zato sto angazuje i udruzuje, prica o dostupnosti i anti-elitizmu. to je nacin. a delovanje u razlicitim sferama, za i protiv... tu se ne vredi uplitati, to je pitanje programskog razilazenja.

Slobodan Jovanović's picture
Slobodan Jovanović
16:33 11/05/09

Grafika u doba recesije

Mislim da je problem sto se previse licno shvata skoro sve... Na zalost, mislim da nismo jedini koji nemaju vremena. Doduse nemamo dovoljno novca ali to je ovo bedno trziste + nereseni odnosi u institucijama + strah od novoga koji se na zalost reflektuje i na ljude koji otvoreno gledaju stvari.

sama izlozba - Ja imam problem sa kontekstom izlozbe a ne sa projektom kao projektom. Zasto umetnički kontekst? Moj je stav da treba da budes dizajner (ako si to resio) u drustvu koje nije oformljeno, a da budes malo ovo malo ono i da eksperimentises sa sobom - to je normalo sa razvijenim drusvima gde postoje procesi i razumevanje - ovde to stvara konfuziju i udaljavanje. Doduse cela lista je vrlo mlada sem par imena i trazi sebe tako da je to i normalno ali mislim da cine svojoj profesiji vise stete nego koristi. Naravno da nije ni zabranjeno ni lose raditi ovakve stvari, naprotiv... Ali i u tvom postu jasno pise DIZAJNERI I DIZAJNERKE I VESELJE NA UMETNICKOJ SCENI! Umetnicka scena? OK zato nam je i dizajn u globalu tanak - jer oni koji su dobri dizajneri bi da budu i umetnici ili ne?

Vasilije Perović's picture
Vasilije Perović
16:33 11/05/09

Slažem se...

sa dosta toga što je Jana navela. Ne bih da previše politizujem i skrećem sa teme, ali smo kao narod često skloni da pljujemo, da se žalimo i jako smo dobri u pronalaženju raznoraznih izgovora ne bi li hirurški otklonili odgovornost. Danas je upravo čuvena SEKA pala kao kec na desetku ne bi li preuzela štafetu aktuelnog krivca Broj 1 počevši od "excuse-a" za manjak novca kako u kućnom tako i u državnom budžetu pa sve do dnevno-političke "situacije".

Doduše da ne mračim više i da se vratim u kolosek vezan za dizajn preporučujem da pogledate sledeću simpatičnu animaciju američkog media designer-a Jonathan-a Jarvis-a koji opisuje uzroke čuvene ekonomske krize. Enjoy! :)

jonathanjarvis.com/crisis-of-credit

Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text