Landor o trendovima u package i product dizajnu za 2009

Nedavno sam pročitao na sajtu jedne od najvećih dizajn i brending agencija na svetu - Landor, zanimljivu prognozu o razvoju brendova i package i product dizajna za 2009. Malo ću priredti ono što piše a malo ću i komentarisati napisano.

Ne znam koliko je zaista prognoza u pravom smislu te reči jer je tekst relativno kratak i svodi se na dva glavna trenda koja nas očekuju. Da li nas i ovde očekuju ti trendovi s obzirom na poslovično kaskanje u shvatanju pravca u kome se svet razvija, to ćemo da vidimo, ali ako ne ove godine, onda neke sledeće sigurno. Jednu stvar su nazvali REDEFINISANI LUKSUZ (poseća me na - Redefinisani Budin rozbif - sa menija iz Zapleta), dok će druga biti Multiple solutions design.

Redfinisani luksuz bi bio nešto kao - danas imam ručak na stolu i krov nad glavom. (!!) Izgleda da je američka kriza iz naše perspektive shvaćena ili potpuno neozbiljno ili nam je posle svih ovih divnih godina imunitet na tu reč potpuno otupeo signal za tu vrstu ugroženosti da sa razrogačenim očima punim neverice gledamo, čitamo i procesuiramo u našim glavama nešto što se naziva - Redfinisani luksuz. Dakle, novi kulturni model je Privatljiv Konzumerizam. Upadljiva je umerenost u trošenju i smatra se da preterano trošenje sada stvar prošlosti. Luksuzni brendovi doživljavaju pad prodaje od 30%, što je zaista ogromna cifra. Neumereno trošenje se smatra kao čin lošeg ukusa. Ova mi je konstatacija zasmetala jer u srpskom kulturnom modelu, bar koji ja poznajem, to je uvek bilo merilo lošeg ukusa. Opet koliko je to - neumereno? Da li je ovo priča o Majkl Džeksonu koji kupuje neke gluposti za basnoslovne pare (gledao na TV-u majke mi) ili je u pitanju trošenje preko onoga što si zaista zaradio pa sad ideš u neki nenormalni minus i ulaziš iz jednog u drugi revolving kredit? U svakom slučaju trend je da se manje pokazuje materijalna moć. Kakve implikacije će ovo imati na Luksuzne brendove?Najlogičniji, iako nepotkrepljen, stav je da će luksuzni brendovi mnogo diskretnije prilaziti svojim kupcima, gotovo na isti način na koji će oni kupovati te iste brendove. Da li ovo zaista shift ili maska da se u nezgodna vremena ne treba mnogo isticati i štrčati jer ko zna kako će se to protumačiti? Očito je da ulazimo u jednu novu eru brendova koji će se maksimalno truditi da imaju više lica i pozicija. Za jedne jedno, hiper luksuzno i maltene nedostupno a za druge drugo lice, prihvatljivo i dostupno. Međutim, sam kapitalizam teži da stvori višak vrednosti tako da ćemo ovu predstavu gledati dok poželjnost "sakrivenih" brendova bude rasla i samim tim njihova cena. Sad ćemo da plaćamo jeftinije kako bi nas posle odvalili od cifre jer će upravo TO NEŠTO biti ono što smo oduvek želeli i čemu smo oduvek težili. A i izaći ćemo jednom iz ove krize pa će i novca biti, zar ne?

Drugi trend su nazvali Multiple solutions design. To bi trebalo da bude nešto kao - potrošači prepoznaju emotivnu vezu sa brendom, haj'mo sada da uradimo nešto što će ceo proces pojeftiniti kroz napredna dizajn rešenja. Naveden je primer redizajna Walmartovog pakovanja za mleko. Redizajnom su smanjili transport za 50%, i potrošnju vode za 60-70%. Novo pakovanje sada može da zauzme 224 mesta na paleti umesto 80 koliko ih moglo stati na isti prostor do sada. OK - šta je tu sada zaista novo neko će se pitati. Pa ništa što nije postojalo. Samo se u dato vreme određeno rešenje pokazalo kao dobar primer koji bi trebalo slediti. Šteta što nisu pomenuli troškove koji su potrebni da se razvije jedan ovako napredan sistem. Jedino potrošači baš i nisu bili oduševljeni novim dizajnom.


Kakve su implikacije ovih trendova na brendove?

Potrošači traže komfor i sigurnost pre nego staus. Gledajući ovo naše tržište uopšte ne kaskamo za tim, samo što mi još nismo obrnuli ciklus pa da imamo iskustveno saznanje o tome šta znače ove stvari nego smo opet iz čiste ludosti upali, ne svojom zaslugom i krivicom, u svetske tokove. Idemo dalje... Ono što je zaista zanimljivo je da će doći do potražnje stvari koje će nam pomoći da se osećamo dobro dok smo kod kuće. Ne samo TV ili internet, nego neke stvari koje potiču iz prošlosti a imaju rezonantnu sposobnost da nas vrate u dobra stara vremena. Materijali koji će biti traženi su klasični, kao drvo, koža, vrednosti koje imaju dugotrajan život. I to za sve- od igračaka pa do nameštaja i sličnih stvari.

Sve u svemu na neki način se nastavlja igra mačke i miša, samo reformisanih i sa novim filozofijama i strategijama. U suštini, ovo više zvuči kao trend za jedan duži vremenski preiod. Svakako ne za 2009. Sada je možda početak i ono što je zanimljivo je da je u pitanju promena kulturnog obrasca a to bi zaista moglo da donese u narednim godinama veoma zanimljive promene koje će bitno uticati na dizajn, brending, marketing uopšte. Samo da ne dođe sve opet u ruke nekih bankara.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text