Hardcore je mrtav. (Guerilla) Marketing je sve.

Pre dva dana sam imao priliku da prisustvujem predavanju Jeffrey-a Spear-a iz baltimorškog studija Studio Spear. Jeff koji je inače jedan od vodećih američkih eksperata za dizajn, strateški marketing i planiranje, došao je u Srbiju na poziv američke agencije za razvoj - USAID (United States Agency for International Development) kako bi sa ovdašnjim privrednicima podelio znanje i iskustvo koje bi im omogućilo i olakšalo poslovanje i ujedno podstaklo konkurentnost na domaćem tržištu.

Uz naslov "Destination Brands: Stimulating through Strategic Marketing and Design," predavanje g. Spear-a je u neku ruku bilo strateško revidiranje i obnova gradiva. Suštinski, za nekog ko se ozbiljno bavi marketingom i dizajnom ovo predavanje i nije trebalo da bude neka novina. Doduše, iako je u početku bilo donekle čudno da se glavna tema vodi o nečemu što bi svako ko je zaposlen u marketingu, bavi se razvojem strategije ili dizajnom već trebao da zna kao sopstveni džep, tek posle mi je sinulo da Srbija koliko god imala genijalnih i nadarenih ljudi jednostavno ima zaostavštinu i nasleđe koje nas je društveno dobrano unazadila i ekonomski oštetilo (ako ne i onesposobilo).

I tako dok su početkom 90-ih države u regionu kroz široko otvorena vrata tržišne ekonomije započele nepovratnu trku ka ekonomskoj ekspanziji i povećavanju životnog standarda, u Srbiji su se i dalje švercovale cigarete i nafta dok se širi sloj stanovništa borio kako da reši pitanje puke egizstencije po principu "od danas do sutra." O marketingu i dizajnu, naravno, nije bilo ni reči.

Ali vratimo se predavanju. Nisam mogao da ne primetim da su predavanja ovog tipa deo svakodnevnice koja u inostranstvu čine integralni deo života počevši od fakultetskih lekcija pa sve do načina interne komunikacije u okviru timskog rada na poslu. Na taj način ovakve vrste prezentacija služe za deljenje i razmenjivanje mišljenja koje se smatraju ne samo kao standardnim, već i društveno pravilnim načinom poslovanja. Dolazimo dakle do zaključka da pored toga što smo bili zatvoreni (kako zbog istorijskih, tako i zbog politčkih razloga) to jednostavno ne sme da nam služi kao opravdanje.

Danas ćete verovatno čuti mnoge kako se žale na ekonomsko stanje i sveprisutnost monopola u Srbiji. Upravo zato, jedini način na koji bi se mali i srednji preduzetnici (kojih u Srbiji ima zaista dosta) oduprli monopolu jeste da shvate jednom za svagda da nikako ne smeju da se prepuste i dozvole sebi da kaskaju za džinovima, već kako je i sam g. Spears sugerisao - da nalaze alternativne i kreativne načine kako bi plasirali svoje proizvode i samim tim povećali konkurentnost na tržištu. Takođe je veoma važno istaći da ti isti džinovi koji imaju primarni položaj na tržištu ulažu mnogo novca u reklamiranje, širenje i jačanje svog brenda ne bi li na taj način osigurali svoju dominantnost. Jedino uz spoj dobro promišljene strategije i atraktivnog dizajna se preoteti deo ciljne grupe a samim tim i udeo tžišta.

Ova trka i jeste pomalo nalik borbi Davida i Golijata, ali dok god postoji ideja koja je pokretač cele ove priče (a bez ideje ne vredi ni strategija, ni dizajn, ni čitav smisao plasiranja proizvoda - te se čitav ciklus ruši) naći će se i novac. Odličan primer ovoga i jeste organizator ovog predavanja - USAID koji malim i srednjim preduzetnicima u Srbiji dodeljuje grantove u vidu bespovratnih finansijskih sredstava upravo radi stvaranja povoljnog poslovnog okruženja.

G. Spear je takođe spomenuo nešto što mi je na prvu loptu bilo pomalo smešno s obzirom da je to (barem meni) u tom trenutku izgledalo kao nešto što je više nego očigledno. Naime, on je sugerisao da "uradimo domaći" i da što više posećujemo muzeje, biblioteke, knjižare, konsultujemo knjige i internet. Dakle, iako je to na prvi pogled izgledalo kao soljenje pameti, ono na šta je Spear želeo da skrene pažnju jeste da nam upravo svakodnevnica i okruženje (koje su nam svima dostupne) posluže kao inspiracija. Ideje su svuda oko nas, na nama je da li ćemo da ih iskoristimo. Ako samoinicijativno ne tražimo inspiraciju, ne učimo od drugih, i samim tim ne ulažemo u sebe, nikako ne možemo da očekujemo od drugih da to rade za nas. To su jednostavna pravila igre koje ćemo morati da prihvatimo i poštujemo kako bi se uklopili, bili prihvaćeni i postali tržišno konkurentni. U suprotnom, crno nam se piše.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Komentari

Pedja Rusic's picture
Pedja Rusic
15:18 31/07/09

Preacher

Ljudi su zatupljeni, realno ko ne zna znanje i ne zeli da dalje napreduje i treba biti zgnjechen od strane boljeg!

Nikola Arežina's picture
Nikola Arežina
20:54 31/07/09

Ti ameri imaju strava

Ti ameri imaju strava gestikulaciju. Meni je strava bilo kada je objašnjavao kako nam je ambalaža za sokove ista, ista pozicija loga, velika slika voća , isti oblik ambalaže kao da je upao u zonu sumraka.

btw meni su supe najjače potpuno ista ambalaža za najmanje 8 brendova moram a ih uslikam biće to strava tema za designed.

mala slava's picture
mala slava
18:34 03/08/09

хммм...

..мислим да код нас нису главни проблем мали, средњи, велики, које какви привредници, већ маркетиншко дизајнерске агенције које раде по принципу линија мањег отпора..тачно је то да људи код нас немају много свести о повезаности дизајна и капитала,  али и кад сконтају да им је дизајн потребан они се обрате агенцији и то углавном са речима "хоћу да буде попут овога".. а агенције у 90% случајева то и ураде.. без труда да уопште убеде некога у нешто ново! и ето тих сокова и супица..

..а то што је човек причао опште познате ствари..па можда зато што је у питању проста логика..

Nikola Arežina's picture
Nikola Arežina
15:45 04/08/09

slazem se upotpunosti.

slazem se upotpunosti. ukoliko zelis da proguras drugaciji i bolji dizajn moras dobro da se potrudish da ubedish klijenta a to je oko 60% posla, tu nastupaju verbalne i menadzerske sposobnosti. Jedino tako postoji progres a ostalo je tapkanje u mestu.

katapult's picture
katapult
04:55 11/08/09

heh

 kod nas mnogi ljudi koji se bave time nemaju verbalne sposobnosti

Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text