DMY Berlin 2011

Pripremila: Ljudmila Stratimirović
 

Berlinska nedelja dizajna (DMY 2011) pod sloganom Copyng vs Inspiration održana je ove godine od 1. do 5. juna u hangarima starog aerodroma Tempelhof.

Impresivno zdanje Tempelhofa je samo po sebi vredno posete kako zbog svoje velelepne arhitekture, tako i zbog svog istorijskog značaja. Svaki sadržaj smešten u hangare ovog aerodroma dobija notu ozbiljnosti.

U fokusu je bila Finska, uskoro svetska prestonica dizajna (Helsinki 2012). Zemlja u kojoj je dizajn sveprisutan u svakodnevnom životu. Međutim, njegov značaj nije toliko u nesumnjivo velikom vizuelnom kvalitetu, već ide i mnogo dublje u suštinu kreiranja predmeta koji kvalitet života podižu na viši nivo. Koncept koji je osmislio Ilkka Suppanen, jedan od članova žirija ovogodišnjeg DMY-a ujedno i umetnički savetnik finske postavke, ukazuje na činjenicu da su Finci kao stanovnici jedne udaljene i donekle izolovane zemlje razvili svoj jedinstven stav i način delovanja koji se može okarakterisati kroz moto koji čitav koncept nosi “Finland has balls”. Međutim u mnoštvu tehnoloških inovacija iz celog sveta koje su predstavljene na DMY prefinjeni, jednostavni, tanani predmeti na primer Asocijacije za novu keramiku i staklo kao i ostali jednostavni i ergonomični predmeti ne dolaze toliko do izražaja. I ako ne toliko akcentovana prisutnost Finske na samom sajmu ipak se kroz niz predavanja, radionica, pojedinačnih prezentacija moglo shvatiti zašto će Helsinki biti svetska prestonica dizajna sledeće godine.

Veliki utisak na mene je ostavio štand Company dizajn tima koji čine Aamu Song i Johan Olin. Oni su umetnici, dizajneri, proizvođači, a vode i radnju pod nazivom Salakauppa u Helsinkiju. Njihov kreativni rad počinje obilaskom raznih fabrika, zanatlija i proizvođača. Upoznavajući se sa procesom rada, materijalom i saznavši šta sve može da se uradi u pojedinim fabrikama, oni onda kreiraju svoje duhovite proizvode.

Kao i uvek, Berlinska nedelja dizajna je sajam inovacija kada su materijali, nove tehnologije ili čak edukacija u pitanju. Svojom nonšalantnom opuštenom atmosferom verovatno se razlikuje od ostalih sličnih manifestacija koje uz veliku pompu i najavu predstavlju u najvećoj meri nove proizvodne linije velikih firmi. Ovde su predstavljeni inovativni projekti manjih studija, umetničkih kolektiva i umetničkih škola. Možda se ovde ne sklapaju veliki poslovi ali je DMY svakako mesto gde možete videti najsvežije ideje.



Pobednički rad ovogodišnjeg berlinskog festivala je projekat Endless Holanđanina Dirk-a Vander Kooij-a. On inspiraciju nalazi u 3d tehnici štampe gde skoro nevidljiva linija sloj po sloj formira željeni oblik. Proizvodnja njegove plastične stolice se zasniva na takvom principu. Zanimljivo je što Dirk koristi reciklirane komadiće plastike koje ubacuje u specijalno konstruisanu mašinu koja tu plastiku topi. Tanku nit precizno prateži kompijuterski zadatu šemu mašina lije sloj po sloj da bi na kraju dobili “meliranu” vrlo simpatičnu stolicu za ljuljanje. Ovo je očigledan primer novih tehnologija, inovacije i ekološkog pristupa...sve u jednom proizvodu koji je sa pravom zaslužio nagradu DMY. Posetioci su na licu mesta mogli da vide kako nastaju stolice iz serije Endless.

Ambassadors of design iz Hong Konga su doveli mlade kreativne talente kao predstavnike svog grada. Tako smo mogli da vidimo Boombottle mobilan sistem zvučnika ugrađenih u plastične kanistere.

KaCaMa design lab je grupa dizajnera specijalizovanih za osmišljavanje nove namene već iskorišćenih predmeta. Ovaj totalno ekološki pristup najbolje se vidi u kolekciji svećica napravljenih od ljuski jaja u koje je uliven vosak sa fitiljem.

Od mnogobrojnih umetničkih škola (a ove godine ih je bilo znatno više nego prošle) koje su svoje napredne programe predstavile na DMY pomenimo postavku Graduate, Univerziteta za umetnost i dizajn iz Halle-a. Njihovu postavku čine konceptualni, multimedijalni, interaktivni ali i zanatski orijentisani pristupi dizajniranja predmeta za svakodnevnu upotrebu.

Grounded gravity, Georga Pfeiffer-a bavi se odnosom pojedinca prema teskim, kabastim predmetima. Tako se na duhovit način poigrava gravitacijom, kao osnovnom inspiracijom za fotelju za ljuljanje. Ona je napravljena od metalne konstrukcije koja ispod sedišta formira prostor za odlaganje knjiga, pa se ova stolica koja je sama po sebi vrlo teška sa lakoćom pokreće samo laganim pokretom tela.

Studenti Sandberg Instituta iz Amsterdama sa smera za primenjenu umetnost predstavili su svoje projekte pod nazivom Different View. Posetioci kojima možda nije bilo najjasnije o čemu se tačno radi gledajući postavku na njihovom štandu, mogli su da odslušaju niz prezentacija studenata čije je dosadašnje obrazovanje raznoliko kao i vrsta materijala i tehnika kojima se služe. U okviru ovog programa oni su koristili potpuno nov pristup u svom radu, koristeći se drugim materijalima i tehnikama ohrabreni da konstantno istražuju baš sve na potpuno neočekivane načine. Tako je Jie Sun dizajner nakita osmislio projekat predimenzionirane vunene stolice inspirisan tananim grančicama koje je sakupljao radeći na ovom projektu a to opet sve kombinujući sa svojim futurističkim crtežima.

Postdiplomci sa Londonskog The Royal Collage of Art predstavili su se projektom The Copy Kitchen. Oni su polaznici jednog od šest nastavnih jedinica, programa nazvanog Platform 10. Tema ovogodišnjeg berlinskog festivala Copyng vs Inspiration im je bila inspiracija za radove koji u prepoznatljivo okruženje kao što je na primer kuhinja smeštaju nepoznate predmete. Ovde predstavljaju i svoj projekat Human Errors koji se sastoji od interaktivnih skulptura kojima skreću pažnju na veliki uticaj tehnologije u našim životima.

Lemonbow Swimwear je projekat Ellis Droog i Romy van de Broek rađen u saradnji sa Waag Society, institutom za nauku i umetnost i tehnološke inovacije. Inspirisane 3d tehnologijom i laserskim sečenjem materijala osmislile su odličan projekat pomoću kog na licu mesta prave kupaće kostime po meri kupca.

Indarra iz Buenos Airesa se bave tehnološkim inovacijama implementiranim u nove materijale. Razvili su vrlo zanimljive kolekcije “inteligentne garderobe” koja u sebi sadrži na primer: Touchpad Ipod (jakna), joystick za Ipod za menjanje radio frekvencija (pantalone), majice od biorazgradivog materijala koje reaguju na temperaturu i sunce a pri tom se brzo suše...

Design Research Lab iz Berlina je tim naučnih istraživača Labaratorije Deutche Telekoma i berlinskog Tehničkog Univerziteta. Oni su takođe radili na sličnim istraživanjima na temu tehnoloških dostignuća, garderobe i svakodnevnog života. Music Sleeve je modni detalj koji sadrži komponenete za reprodukciju muzike u kombinaciji sa mobilnim telefonom. Kada se u ovaj muzički rukav stave novčići, ključevi ili slične sitnice, elektronsko kolo, utkano u sam materijal, se zatvara i omogućava rad ovog simpatičnog izuma.

Naravno bilo je tu i dosta drugih izlagača čiiji su projekti vrlo vredni pažnje. Treba spomenuti eko friendly Hemp House Wernera Aisslingera. Prva monoblok stolica izrađena od kompresovanih prirodnih vlakana konoplje. Projekat je rađen u saradnji sa kompanijom BASF.

Baba Valja je serija lampi čiji su abažuri izrađeni od filca inspirisani tradicionalnim ruskim filcanim čizmama. Ova odlična kolekcija je delo Alekseja Petrova i Aleksandre Goloborodko za moskovski studio Funkel.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services