Intervju - Charlotte Grün i Ramon Verberne

Exposed je multidisciplinarna izložba o transparentnosti i ogoljenosti čovekovog života u savremenom svetu. Dvadesetoro dizajnera i umetnika odgovara na tu neumitnu tražnju za transparentnim društvom. Svako u svojoj tehnici izražavanja, više ili manje uspešno.

Upravo o ovoj temi razgovarali smo sa Charlotte Grün (kustosom izložbe) i njenim kolegom i saputnikom Ramonom Verberne u Studiju OOK na petom spratu poprilično strmog Klokgebouw-a.

Razgovarao: Vasilije Perović

Studio OOK Charlotte Grun Ramon Verber

Glavna tema izložbe Exposed je transparentnost. Šta vas je navelo na ovaj koncept?

Najviše nas je inspiralo ono što se našem društvu trenutno događa: kriza. Sve stvari koje smo do juče smatrali sigurnim i bezbednim su iznenada postale upravo ono suprotno - nesigurne i nebezbedne. Ljudi su munjevitom brzinom počeli da gube posao, dok su oni koji ga i dalje imaju u strahu da ga ne izgube. Mi smo upravo zbog toga rešili da sagledamo stvari oko nas na neki drugačiji način. Prestali smo da uzimamo stvari/proizvode/predmete zdravo za gotovo. U potpunosti postajemo svesni života i pridajemo više vrednosti svakodnevnim stvarima.

Transparentnost je takođe nešto sa čime se susrećemo u svakodnevici. Kako vidite dizajn u ulozi transparentnog medijuma?

Današnji potrošači zahtevaju da proizvodi budu što manji i praktičniji, a to se sukobljava sa transparentnošću. Više ne vidimo kako proizvodi funkcionišu. Smatramo da dizajnerni treba da stvaraju što transparentnije proizvode koje je lakše razumeti. To rezultira kao dobar dizajn i doprinosi njegovoj ljudskosti.

Šta je za vas transparentan dizajn?

Transparentan dizajn je dizajn koji daje uvid u proces rada određenog prozivoda čime vam se stavlja do znanja da je izbor materijala upravo onaj pravi. Ovim načinom se razvija poesbna, skoro ljudska veza sa proizvodom.

Vaša kolegenica Niki Clerx istražuje jednu veoma interesantanu ali ujedno isto toliko uznemirujuću temu vezanu za kulturološku percepciju transparentnosti. Koliki je zapravo uticaj kulture na transparentnost?

Transparentnost je pod velikim uticajem kulture. U pojedinim kulturama, na primer, zabranjuje se iskazivanje emocija. Ujedno, vera i mitovi čine nedostupnim određene materijale i forme.

Spomenuli jednom prilikom da kako bi postojala transparentnost potrebno je opravdati ono šta se plaća. Da li mislite da se ovo odnosi i na dizajn?

Da, smatramo da se ovo odnosi i na dizajn. Kao dizajner, vi činite deo društva za razliku od umetnika koji društvo gledaju sa određene distance. Ovo podrazumeva da kao dizajneri preuzimamo određenu odgvornost zbog svojih odluka i izbora. Dajući uvid u proces proizvodnje dajete ljudima mogućnost da razumeju zbog čega ste izabrali određeni materijal. Samim tim i opravdavate troškove.

Studio OOK Charlotte Grun Ramon Verber

Na koji način dizajn pomaže u promeni svesti kod ljudi?

Tako što će uzimati obične, svakodnevne proizvode i postaviti ih u drugačijem svetlu. Na primer, napravili smo žicu za sušenje veša koja reaguje na težinu opranog rublja. Kako se veš suši i samim tim postaje lakši, žica se pomera i proizvodi određeni zvuk. Na taj način vam se skreće pažnja, te postajete svesni celokupnog procesa ispravanja i sušenja veša koji bi inače ostao nezapažen. Smatramo da dobar dizajn mora da vam otvori oči (ali i uši).

Kakvu društvenu ulogu će dizajn imati u budućnosti?

Dizajn je zapravo mnogo više od pravljenja lepih stvari. To je način života. On vas ne obavezuje i ne ograničava kulturnim pravilima ili nemogućnostima u proizvodnom procesu. On vam pruža svež pogled na stvari, otvara um i probija granice upućivajući vas ka pravom smeru.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text