Culture Shack by James Stodgel

Culture Shack - novo gradsko okupljalište u Savamali!

"Koliba kulture" (Culture Shack) je projekat mladog američkog arhitekte James Stodgela koji je osvojio prvu nagradu na međunarodnom Mikserovom konkursu Gradsko okupljalište (Urban Bundle).

Od 35 pristiglih radova na pomenuti konkurs, članovi međunarodnog žirija Tim Rieniets (Univerzitet ETH, Cirih), Lars Hoglund  (Univerzitet KTH, Stokholm) i Ivan Kucina (Arhitektonski fakultet, Beograd) jednoglasno su odabrali četiri rada, a pobedničkim rešenjem proglasili projekat mladog Amerikanca.

Pobedničko rešenje je u okviru Mikser festivala realizovano u saradnji sa autorom. Iako je prvobitna lokacija (s kojom je Stodgel osvojio konkurs) promenjena, nova lokacija je predstavljala jedan sasvim drugačiji izazov za Jamesa.

Locirana tik uz Brankov most, "koliba" predstavlja mesto susreta stanovnika Savamale i svih slučajnih prolaznika i nakon Mikser festivala. 

Pred Jamesa je stavljen problem koji je podrazumevao premošćavanje pruge na datoj lokaciji. James je postojanje pruge iskoristio kao prednost lokacije i popločanjem od drvene građe uspeo da naglasi putanju povezivanja ulice i reke. A time je i olakšano kretanje prolaznika preko pruge. 

Razgovarali smo sa James-om o projektu arhitektonske instalacije "Culture Shack", problemima na koje je nailazio i samom procesu građenja koje se uspešno završilo na samom kraju Mikser festivala.

Kako si došao do imena Culture Shack za svoju arhitektonsku instalaciju?

Naziv "Culture Shack" sam izabrao zbog svojevrsne kulture okupljanja oko nekog prostora, kulture koja generiše aktivnosti koje se mogu odvijati u prostoru i oko instalacije. Ideja je bila stvoriti fleksibilan, zabavan i multifunkcionalni prostor koji privlači Beograđane da kreiraju kulturne aktivnosti i učestvuju u njima, istovremeno uživajući u druženju. Prostor se može koristiti za umetnost i performans, muzičke događaje, izložbe, predavanja, okupljanja zajednice, za roštiljanje, ili možda čak i za jogu.  Namenjen je svima koji mogu da utiču i vode jedan nov i koristan odnos između ljudi i njihovog okruženja. 

Ti si pobedio na Mikserovom međunarodnom konkursu "Urban Bundle". Šta ti ta pobeda znači i ispričaj nam malo više o svom projektu i iskustvu. 

Za mene je to veliki uspeh i prilika da mi neko dozvoli da kreiram "komad" arhitekture u javnom prostoru za grad Beograd. To znači da imam šansu da podstičem i predlažem neku novu vrstu arhitekture i iskustva za koje verujem da će dati nešto zauzvrat ljudima i promovisati održivi razvoj u Savamali. Projekat je u potpunosti izrađen od recikliranog  materijala pronađenog tu u lokalu. Ljudi su ti koji će da odluče na koji način će koristiti ovaj prostor (bilo da je u pitanju art, muzika, okupljanja, sastanci, druženja uz jelo i piće...). 

Kako je izgledao proces građenja tvog prvog arhitektonskog projekta u Beogradu, a za Beograd?

Proces izgradnje je bio veoma težak i spontan. Zbog ograničenja u budžetu predviđenom za projekat i ograničenja u vremenu izgradnje, bio sam prinuđen da potražim način i materijal i izgradim čitavu konstrukciju za 12 dana, što je nečuveno posmatrajući iz perspektive odakle dolazim. Takođe, zbog kompleksnosti lokacije i neophodne birokratske regulative da se tako nešto napravi na toj lokaciji, bilo je neophodno nabaviti dozvole, kako bih uopšte mogao da kreiram pravi i stalni prelaz preko pruge. Kao što sada vidimo u realizovanom projektu, dramatičan prelazak preko šina je premošćen tako što sam popločao stazu drvenom građom i omogućio jednostavniji prelazak preko pruge. Mogu samo da se nadam da projekat donosi na videlo potrebu za odgovarajućim i stalnim prelazom za Beograđane.

Koji su bili glavni problemi na koje si nailazio i kako si ih premošćavao?

Glavni problemi su bili raspored, finansiranje, pristup radnom prostoru, pronalaženje sredstava i alata za izgradnju i dovlačenje građe na lokaciju. Srećom, imao sam profesionalnu podršku ljudi koji su bili voljni da dele svoje ideje i predlažu kako da prilagodim svoju paletu materijala u dostupne i upotrebljive komade. Tako da smo čak palili drvo iz neke napuštene kuće u Barajevu, i dobijali od toga zanimljive komade upotrebljive za moj projekat. Naučio sam da budem otvorenog uma i fleksibilan sa procedurama u stvaranju arhitekture u Srbiji. To su bile najkorisnije lekcije za prevazilaženje problema. 

Reci nam nešto o budućim planovima i projektima?

Moji planovi su da pomognem u dizajniranju i izgradnji jednog projekta enterijera ovde u Beogradu. Nakon toga ću biti na čelu izgradnje kolaborativnog umetničkog projekta u javnom prostoru u Prištini u kome će mi pomoći 30 dečaka i 30 devojčica za Američkog univerziteta u letnjem kampu na Kosovu. Takođe, pohađam AUK Summer Program o rešavanju konflikta, izgradnji mira i kolektivnog pamćenja kako bih sebe više obrazovao i informisao o relevantnim pitanjima u ovom regionu. 

Šta si naučio iz ovog iskustva i posete Beogradu?

Naučio sam da u svim okolnostima morate ostati prisutni, profesionalni i postojani, čak i kada se suočavate sa ozbiljnim problemima kao i sa nedostatkom podrške. Naučio sam da su javni prostori veoma složene, dinamične i generativne stvari koje mogu da se koriste za kreativne potrebe kako bi se unapredio kvalitet nekog grada. 

Da li misliš da Beograd ima potencijala za ovakve projekte?

Beograd, i ceo region Balkana ima ne samo potencijal, već i potrebu za takvim projektima. Oni donose život u javnom prostoru koji je degradiran i zloupotrebljen decenijama tokom komunističke ere. Niska cena, nizak uticaj, kreativni projekti u javnom prostoru su održiva budućnost za dugoročni razvoj grada.

Da li imaš neke uzore kojima se diviš u poslu kojim se baviš? 

Svi moji uzori su umetnici i arhitekte. Uživam u radu Peter Zumthor-a  i Steven Holl-a, podjednako zbog materijala koje koriste, boja, i atmosfere koju imaju svi njihovi prostori. 

Making of video by Vera Sablić

 
Fotografije: Branko Starčević

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text