Packtivity3

Pripremila: Ana Radovanović
Fotografije: Višnja Jovanović
 

Dvanaestog decembra, u organizaciji udruženja Srpska dizajn platforma - Designed.rs, pod nazivom Packtivity3, u prostorijama novootvorenog Naučnog kluba Centra za promociju nauke u Knez Mihailovoj 5 u Beogradu, održana je manifestacija koja je podrazumevala konferenciju, nagradni konkurs i okrugli sto iz oblasti dizajna ambalaže. Tema ovogodišnje manifestacije Packtivity bila je Održivost.

Konferenciju su otvorili studenti kragujevačkog fakulteta FILUM, koji su predstavili prototipe ambalaža urađenih kao zadatke na predmetu prostorne grafike. Designed je ovim gestom još jednom potvrdio svoju istrajnost u nameri da pruži mesto pod reflektorima mladim dizajnerima. Sasvim je sigurno, da je usmena prezentacija direktniji način prikazivanja koncepta koji stoji iza nekog projekta. Tu su priliku dobro iskoristili Borko Nerić, Mina Marković, Miloš Žarić, Milutin Marković, Dušan Fusion Tucaković i Ognjen Stevanović.

Bilo je tu nekih diskutabilnih upotreba termina i koncepata kao što su "moderno" i "ćirilica", gde (iako se slažem sa generalnom idejom) moram priznati da bih primenila drugačiji tretman - što reči, što same ideologije. Nisam zapisala njihove web prezentacije, no sve ih možete naći na High5 sekciji ovog portala. Još jedan pozitivni komentar vezan za fakultet odakle potiču ovi studenti, tiče se mog ličnog podržavanja decentralizacije organizovanja događaja u Srbiji i stvaranje drugih kulturnih centara, van njene prestonice.

Posle mladih nada, publiku je zapljusnuo talas potpune suprotnosti, izverziranog, iskusnog, multinacionalnog studija Landor associates u čije ime nam se obratila njihov senior dizajner Laura Steiner. Zatim je Jelena Trninić, menadžerka za ambalažu i ambalažni otpad kompanije Coca-Cola HBC Srbija pokušala da ilustruje napore ove kompanije u realizovanju dugoročnih ekoloških projekata. Art direktor austrijskog studija Moodley Brand Identity Wolfgang Niederl je nekako izostavio priču o ekološkoj održivosti i predstavio pre svega personalnu filosofiju studija, dok je hrvatski duo Igora i Mie - Manasteriotti&Marić prikazao jednu bogatu čorbu raznorodnih dizajnerskih projekata, od kojih je najveću pažnju okupio njihov (vrlo zanimljiv) modni podvig Clox cipela.

Kao poslednji aktivni deo manifestacije (pre dodele nagrada pobednicima konkursa), održan je okrugli sto, na kome su, osim većine konferencijera, učestvovali i Ivana Srdanović, glavni i odgovorni urednik platforme Designed.rs, Slobodan Jovanović ispred studija Coba&Associates, Slavimir Stojanović dizajner i vlasnik studija Designis i Isidora Nikolić dizajner i profesor na FMK univerziteta Singidunum. Moderator je bio Dušan Vulović, direktor projekta Packtivity.

I tema okruglog stola je pratila tematiku konferencije. Prirodno, ona je bila rezultat i komentar na sve prethodno rečeno. Ako je konferencija počela pod sloganom Održivosti, od one fizičke, odnosno ekološke, ona je u prezentacijama predavača usled raznih (najčešće geografsko-društvenih) faktora menjala oblik i dolazila do novih značenja i manifestacija. Generalno je fokus debate balansirao između nekoliko glavnih tački, odnosno njihovih preseka i unija. To su ekološka održivost, sloboda dizajnerskog izraza i male odnosno velike firme kao naručioci, odnosno izvršioci tih proizvoda. (Ne)uređenost društva, njene zakonske (ne)regulacije i slični faktori utiču na rađanje i primenu novina, no pre svega je tu profitabilnost, a dijametralno od nje je dizajnerski izraz. Praktično rečeno, velike firme su vrlo nefleksibilne po pitanju primene rizičnih rešenja. To je onaj trenutak kada bi dizajner hteo da ima slobodu izražavanja a upravni odbor ne dozvoljava ništa što se ne može manifestovati drugačije do povećanja interesovanja prosečnog potrošača ka datom proizvodu. Ili pak, nešto drugačiji trenutak, kada se menjanje flašice nekog poznatog brenda prikaže kao ekološka prosvećenost, iako je u pitanju nametnuta odluka na državnom nivou koja uslovljava proizvođača da u realizaciji ambalaže koristi materijal koji je eko-održiv. U pitanju je uvek i uvek profit. Firme kao što su Landor ili Coca-Cola HBC Srbija su deo multinacionalnih kompanija koje su primorane da slede striktne kodove koji se najčešće osmišljavaju u sedištima tih kompanija u nekoj državi N. Tako, kako je jedan od mojih sagovornika sa konferencije primetio, dizajner iz Landora - Laura Steiner nije predstavila svoja dizajnerska rešenja kao fenomenalni primer grafičkog izraza, već kao uspeh što je jedna velika firma kao što je P&G prihvatila da pomeri svoje čvrste granice i primeni ekološki održivu ambalažu na njihovom brendu Pantene šampona za kosu. 

U domaćem sistemu, u kome nije preterano regulisan ciklus reciklaže, do pre nedavno se nisu ulagali skoro nikakvi napori u koncept eko-proizvodnje i generalno fali svest o tome, kako kod potrošača, tako kod proizvođača (mada je Jelena Trninić prezentovala novu ambalažu Coca-Cola HBC kompanije - eko-bocu vode Rosa). Priči o tačnom stanju (ne)postojanja zakonskih normi u našoj državi nije dato mnogo prostora na konferenciji. Možda bi sledeći put trebalo zvati nekoga stručnijeg iz te oblasti kako bi se mogle razmotriti prave perspektive u razvijanju eko-puteva ambalaže na domaćem tržištu. U nastavku debate, uz pojam održivosti, prislonjeni su pojmovi etike i estetike. U kriznom vremenu naše (i evropske) realnosti, tema održivosti se okrenula jednom socijalnom aspektu, pa je pre nego o ekološkoj održivosti, razgovor otišao ka samoodrživosti ideja i identiteta dizajnera. U tom smislu su se u tematiku Packtivity-a uklopili vizija autentičnog dizajna malih brendova austrijskog studija Moodley brand identity, ili pak hrvatskog studija Manasteriotti&Marić. Klijenti ovih studija su proizvođači čije je tržište najčešće lokalnog tipa, te su njihovi prohtevi i mogućnosti u potpunosti različiti od multinacionalnih kompanija. Tu se već moglo diskutovati o izboru inspiracija i načina primene. Treba napomenuti ključnu razliku između ova dva studija, kojima tip klijentele jeste isti, ali dimenzije studija nikako nisu, pa onaj austrijski može sebi da priušti mnogo štošta kako bi dobio estetski privlačne rezultate (počevši od profesionalnog fotografisanja klijenata isključivo za potrebe prezentecije projekata na ovakvim skupovima), dok je hrvatski studio primoran da se snalazi na mnogo dovitljiviji način (a da ipak pruži kvalitetna rešenja). Kad smo već kod "estetski privlačnih rezultata", ovaj izbor reči nije slučajan, naime, koliko god da je moto austrijskog studija da prikaže iskrenu autentičnost svojih klijenata (gde od količine iskorišćenog materijala u par navrata nije bilo ni o od održivosti), u generalnom portfoliju je primetan izvestan "stil" koji bi i mogao da se oprosti da tu i tamo nije pobeglo koje površno rešenje, koje bi se samo stilu moglo pripisati.

Na okruglom stolu je kao pandan, a ujedno i antiteza, prethodno navedenog austrijsko-hrvatskog dvojca, savršeni primer bio dizajner Slavimir Stojanović, koji je u svom dosadašnjem radu prošao "kroz sito i rešeto" od rada u Sloveniji, preko posedovanja sopstvenog mini brenda Futro do trenutnog rada u velikoj kompaniji (za velike klijente). Te sličnosti i razlike su urodile zanimljivom razmenom mišljenja i iskustva uz neizbežane ironične opaske ovdašnjeg dizajnera. Isidora Nikolić je pak povela raspravu o iskrenosti ideje i inspiracije koja (bi trebalo da) se oseća u radu dizajnera, odnosno o gorepomenutom odnosu etike i estetike, što je i logično s obzirom na njenu funkciju u domaćem društvu, kao pedagoga koji upućuje i podučava mlađariju koja pretenduje da se bavi dizajnerskom disciplinom. U jednom trenutku je pomenuta zanimljiva ideja o rađanju dizajnerske zajednice u Srbiji i Designed-u kao potencijalnom pokretaču takve inicijative zbog činjenice da ovu platformu trenutno prati oko 80.000 posetilaca mesečno i da je ona očigledno mesto okupljanja i sastajanja kreativnih umova domaće sredine.

Da se vratimo na temu održivosti - neki od zaključaka koji su takođe izneti ticali su se moguće budućnosti. Pomenuto je menjanje profila same eko-osobe, koja je od nekadašnjeg hipika i ekstremnog predstavnika društvene niše danas zapravo trebalo biti jedna obrazovana, samosvesna, moderna osoba koja čini veći deo populacije. Po pitanju budućnosti dizajna ambalaže budućnost je viđena u ulaganju u nove materijale, u nove socijalne koncepte, koji opet uključuju dalje produbljivanje svesti što potrošača što proizvođača, a naravno i dizajnera kao medijatora.

Packtivity3 je završen brzinskom dodelom nagrada, u kome su uglavnom već potvrđena domaća imena dobila priznanja za svoja dizajnerska dostignuća. Bez sumnje u rad žirija, falilo mi je minimalno obrazloženje što projekta, što razloga zbog kojih su dobili nagradu. 

GRAND PRIX ZA NAJBOLJI DIZAJN PAKOVANJA PROIZVODA U SRBIJI ZA 2012/13 (realizovano pakovanje), koji dodeljuje predsednik žirija Wolfgang Niederl, osvojio je dizajn pakovanja za proizvode BASKET kompanije BASKET iz Golubinaca. Autor kreativnog rešenja je Peter Gregson Studio.



Ostale nagrađene radove možete pogledati na ovom linku.

GRAND PRIX ZA NAJBOLJI DIZAJN PAKOVANJA PROIZVODA U SRBIJI ZA 2012/13 (nerealizovano pakovanje), osvojio je dizajn pakovanja PUFNA, autorke Jelene Lučić.

GRAND PRIX BEST SUPERMARKET PACK U SRBIJI za 2012/13, osvojio je dizajn pakovanja za INTEGRINO KEKS. Autor kreativnog rešenja je Unibrand Communications.

Packtivity Award u kategoriji HRANA osvojio je dizajn pakovanja za SUPERNATURAL ČAJ, Udruženja građana Supernatural. Autor kreativnog rešenja je Nenad Radojčić.
Packtivity Award u kategoriji PIĆE osvojio je dizajn pakovanja za PERUN RAKIJE, Perun Destilerije. Autor kreativnog rešenja je dizajn agencija Coba&associates.
Packtivity Award u kategoriji HEMIJA KOZMETIKA osvojio je dizajn pakovanja za SOFI liniju, SZR Sofi. Autor kreativnog rešenja je Peter Gregson Studio.
Packtivity Award u kategoriji OSTALO osvojio je dizajn pakovanja POOFNICE cipelice za bebe, autora Vladimira Obradovića.
Packtivity Award u kategoriji LUKSUZNI PROIZVODI osvojio je dizajn pakovanja SCENT LIBRARY - DISCOVERY SET, autora Dragana Lončara.


 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text