Greta Magnusson Grossman

U Muzeju Arhitekture u Stokholmu (Arkitekturmuseet), tokom trajanja Stockholm Design Week-a, otvorena je izložba o švedsko-američkoj dizajnerki i arhitekti Greti Magnuson Grosman (Greta Magnusson Grossman). Izložba traje od 10.februara do 16.maja 2010.godine. Izložbu je dizajniro TAF i realizovana je u koprodukciji sa R20th Century Gallery iz Njujorka.


Pripremila: Isidora Nikolić

Arkitekturmuseet predstavlja prvu veliku retrospektivnu izložbu o ovoj švedsko-američkoj značajnoj figuri 20 veka, dizajnerki i arhitekti Greti Magnuson Grosman. Na izložbi se mogu videti njeni izvedeni projekti u Švedskoj, Severnoj i Južnoj Kaliforniji, kao i razni komadi koje je dizajnirala za mnoge kompanije uključujući Barker Brothers, Ralph O. Smith i Glenn of California. Tu su i komadi nameštaja i rasvete, prototipovi i tekstili, originalni crteži i fotografije, filmski klipovi i 1:1 rekonstrukcije enterijera.



Greta Magnusson Grossman (1906-1999) je imala plodnu četrdeset godina dugu karijeru na dva kontinenta, Evropi i Severnoj Americi, čiji su rezultati velika dostignuća u industrijskom dizajnu, dizajnu enterijera i arhitekture.

U kasnim dvadesetim Greta je završila praksu iz obrade drveta u rodnom Helsingborgu, i dobila stipendiju za upis na Konstfack, renomiranu Stokholmsku umetničku instituciju (tada poznata kao Högre Konstindustriella Skolan). Na Konstfack-u se isticala u tehničkom crtanju i polako je usmeravala svoj rad na dizajn nameštaja, tekstila i keramike. Godine 1933 Grossman je dobila drugo mesto za dizajn nameštaja od Stockholm Craft Association, postavši prva žena koja je primila ovu nagradu u toj kategoriji. Godine 1934 Swedish Society of Industrial Design nagrađuje Gretu stipendijom za putovanja po Evropi sa kojih je ona pisala svoja zapažanja o dizajnu enterijera i arhitekturi za Women and Home rubriku, švedskog časopisa Nya Dagligt Allehanda.

Godine 1933 Greta je sa školskim drugom sa Konstfaka Erikom Ulrihom (Erik Ullrich) otvorila studio, radnju i radionicu u ulici Sturegatan 12 u Stokholmu. Sa tim studijom Greta je realizovala mnogo projekata dizajna nameštaja i enterijera, privukla medijsku pažnju i dobila silna priznanja, a često je u to vreme izlagala u Galerie Moderne, kulturnoj meki Stokholma u ono vreme.



Kada se 1940.godine preselila iz Švedske u USA, sa sobom je tamo ponela svoj jedinstveni pristup švedskom modernizmu, koji se pokazao kao izuzetno popularan u Americi. Otvorila je poznatu radnju na Beverly Hillsu gde je prodavala svoj dizajn koji je bio potpisan kao “Swedish modern furniture, rugs, lamps and other home furnishings.” Privukla je selebriti klijente poput Grete Garbo, Joan Fontaine i Gracie Allen i počela su povezivanja koja će dovesti do brojnih projekata, kako njenih ličnih tako i za druge kompanije, kao što je Barker Brothers. Kada je 1947.godine pokrenut njihov Modern Shop, Greta je za njih projektovala ekskluzivne komade nameštaja.



U kasnim četrdesetim, Greta dizajnira predivnu liniju lampi za Barker Brothers, koje je kasnije producirao Ralph O. Smith. Tokom sledećih dvadeset godina radila je proizvode za kompanije poput Glenn of California, Sherman Bertram, Martin / Brattrud i Modern Line. Rad za Glenn of California je uvjerljivo njen najpoznatiiji opus koji se može i opisati kao najsofisticiraniji.

Ovi komadi su karakteristični po materijalima koje je koristila kao što su bogati, šareni tekstili i drvo kalifornijskog oraha okupljeni u iznenađujućoj i elegantnoj kombinaciji s crnim plastičnim laminatom i kovanim gvožđem. Za njen rad je karaktiristična tanka proporcija komada nameštaja asimetričnih linija.


Photo: Glenn of California

 

Njen najtrajniji rad u Los Angelesu bio je u formi izvedenih objekata, izvanrednih arhitektonskih projekata koje je realizovala. Između 1949 i 1959 Grosmanova je dizajnirala najmanje 14 L.A domova, jedan u S.F i jedan u rodnoj Švedskoj. Od toga, najmanje deset još uvijek stoji.
Kuće su često smeštene na štulama na vrhu brda, iznad kanjona, s prekrasnim pogledom kroz “zavese” zidove od stakla.

Grossman House, Claircrest Drive, Beverly Hills, Los Angeles, California, 1956-57. Photo: John Hartley

 

Radila je nekoliko puta s poznatim pejzažnim arhitektom Garrett Eckbo. Ona kao arhitekta i dizajner i njen rad, temeljno su prikazivani u časopisu Arts & Architecture, koji je uređivao osnivač Case Study programa, John Entenza.

Kiernan House, Hollywood Hills, Los Angeles, California, 1951-52. Photo: John Hartley

 

Tokom 1940-ih i 1950-ih njeni radovi su bili deo mnogobrojnih međunarodnih izložbi i izlagala je u značajnim institucijama kao što su Nacionalni muzej u Stokholmu, Röhsska Museet u Gothenburg-u, Muzej moderne umetnosti u Njujorku, Muzej industrije i nauke u Čikagu, de Young muzej u San Francisku.

Exhibition at Galerie Moderne, Stockholm, 1938. Photo: Ateljé Uggla


Članci o njenom radu i biografiji objavljivani su tokom njene karijere u značajnim svetskim časopisima i novinama. U Americi je 1952.godine The United States Department of State distribuirao članak o njoj u 75 različitih država kojim je predstavljena "prava slika ... of the American way of life".

Portrait c 1950. Photographer unknown; 1948-49 wall mounted Cobra lamp, originally designed for Barker Brothers. Photo: Harry Baskerville, Jr.

Pedesetih se posvetila predavanju na predmetu industrijski dizajn na University of California i na School Art Center i na School Art Center u Los Angelesu. Penzionisala se i završila sa arhitekturom i dizajnom kasnih šezdesetih.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text