Aleksandar Jordačević

Aleksandar Jordačević je grafički dizajner iz Beograda. Kao umetnički i dizajn direktor živi i samostalno radi na relaciji Belgija, Slovenija, Srbija, pomažući neafirmisanim brendovima u okviru svoje agencije Solutio. Diplomirao je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu na odseku za Grafički dizajn i vizuelne komunikacije. Karijeru je započeo 2003. godine još kao student na FPU u Beogradu, radeći kao dizajner u maloj slovenačkoj "hot shop" agenciji iz Maribora - Mediamix. Jedan od prvih projekata na kojem je učestovao, bila je integrisana, celovita kampanja "Festival Evropskih Jezika" za koju je dizajnirao identitet, i koja je stigla do finala u Kanu. Dugo godina je sarađivao sa dizajn studijom ArnoldVuga iz Ljubljane radeći na projektima brendiranja vodećeg slovenačkog multimedijskog portala Planetsiol.net. Dizajnirao je logotip poznatom italijanskom birou za pejzažnu arhitekturu KacicLiden. U svojim radovima koji su objavljivani u časopisu Mladina, bavi se pitanjima društvene odgovornosti. U Adriatik regiji je bio odgovoran za upravljanje brend smernicama za Tojotu i Leksus. Radio je kao umetnički direktor u agenciji Saatchi & Saatchi sa kojom je osvajao priznanja na Brumen-u, SOF-u (Ljubljana), Golden Drum-u (Portorož), Cresti (Njujork), Semplu, Magdaleni (Maribor)....Nagrađivan je i na Festivalu dizajna i interaktivnih umetnosti DeArt u Moskvi, Festivalu plakata u Ljubljani, Bijenalu Slovenačkih Vizuelnih Komunikacija u Ljubljani i mnogim drugim... Radeći u renomiranim agencijama kao što je Saatchi&Saatchi imao je priliku da sarađuje sa kulturnim institucijama i umetničkim galerijama, modnim brendovima, kompanijama iz sveta arhitekture i finansija. Za britansku franšizu Talking Tom and Friends je postavio koncept i bio zadužen za art direkciju njihovog prvog style-guida koji je predstavio na najvećem sajmu za licenciranje Licensing Expo u Las Vegasu. Na poziv kompanije Outfit7 (jedne od najbrže rastućih svetskih kompanija za zabavu, poznatoj po svom globalnom fenomenu, aplikaciji Talking Tom)učestvuje u postavljanju 2D odeljka i odeljka za licensing gde radi kao umetnički direktor do 2015. godine. Na najprestižnijim advertajzing festivalima Cannes Lions u Kanu, i Cresta Awards u Njujorku, njegovi projekti stigli su do finala. Izlagao je u zemlji i inostranstvu. Jedna od njemu najznačajnijih izložbi je samostalna izložba održana u beogradskoj galeriji Remont, gde su ga, kao mladog dizajnera, podržali Slavimir Stojanović, Futro i Vladan Srdić, Studio 360. 

Intervju: Ivana Srdanović
Fotografije Aleksandra Jordačevića: Miodrag Miša Ignjatović



Kada sumiramo tvoj profesionalni put, od studiranja u Beogradu na FPU, rada u Sloveniji, pa sve do osnivanja sopstvene agencije Solutio u Belgiji, šta bio izdvojio kao prekretnicu u tvom profesionalnom razvoju?

Posle nekog vremena radeći u različitim kompanijama sa različitim ljudima, čovek shvati da ako želi da se bavim nečim što jako želi na način koji je za njega jedino prihvatljiv, jeste da bezkompromisno sledi svoju viziju. Definitivno je to bio trenutak kada sam oformio Solutio i postavio sebi pitanje "zašto?".

Do tada mi je bilo potpuno jasno čime sam se bavio svakoga dana, ali ne i zbog čega. Mislim da je ovo pitanje suštinski važno, a sebi ga postavljamo veoma retko u karijeri. Stojim iza toga da su naša dela dokaz onoga u šta verujemo, plod naše vizije, i zbog toga bi naše akcije uvek trebalo da počinju pitanjem "zašto?" a ne "šta?". Jer ljudi na kraju "kupuju" ne šta mi to radimo, već zbog čega.


MSUB Postcard
 


Kanski lavovi u Sarajevu je događaj koji je bio veoma zapažen poslednjih desetak dana. Ti si i kao samostalan autor, a i kao dizajner i art direktor u raznim agencijama, osvajao brojne nagrade i priznanja od kojih je i finale u Kanu. Šta ti nagrade lično znače i šta su ti one donele?

Donele su mogućnost da kada mi je to bilo potrebno zakucam na nečija vrata, ili da neko zakuca na moja. Ne krijem da mi nagrade prijaju, i da ih ističem kada god to mogu sa velikim zadovoljstvom, ali ih ne smatram od suštinske važnosti za razvoj karijere.


Reci nam nešto o vremenu koje si proveo radeći u Beogradu. Upravo tu se dogodila tvoja samostalna izložba u Galeriji Remont. Zašto ti je ona toliko važna?

Ako uzmete u obzir da su jedni od osnivača Remont nezavisne umetničke asocijacije internacionalno i domaće prizanata imena kao što su grupa Škart, Aleksandar Zograf, Uroš Đurić, Mirkob, Darka Radosavljević i drugi, onda nam je jasno da govorimo o instituciji koja u svojoj osnovi ima za cilj da afirmiše umetnike koji unapređuju i afirmišu inovativnu, kritičku i eksperimentalnu umetnost i kulturu Srbije i regiona. Remont je bio i ostao dosledan sebi i kao mladom dizajneru mesto u njhovom godišnjem katalogu i izlaganje u njihovom prostoru mi je značilo sve. 

To je period kada sam radio u beogradskim agencijama Publicis i Saatchi & Saatchi. U agenciji Saatchi & Saatchi, kao jednoj od napoznatijih advertajzing kompanija sam oduvek želo da se zaposlim i posle karijere u Sloveniji, odličnog portfolija i finala u Kanu nije bilo teško dobiti poziciju dizajnera kod njih. Tu sam se prvi put susreo sa brendom Toyota sa kojim ću sarađjivati i narednih godina u celoj Adria Regiji.

Zašto si odlučio da odeš u Sloveniju, i kakva iskustva nosiš iz Ljubljane. Koji su ti projekti iz tog perioda najvažniji?

U trenutku kada sam dobio poziv da pređem kao art direktor u Saatchi & Saatchi iz Ljubljane već sam uveliko radio u istoimenoj agenciji u Beogradu. Kako sam imao iskustvo sa radom u Sloveniji i želju da nastavim karijeru u inostranstvu, poziv sam prihvatio bez razmišljanja.

Toyota je globalni klijent i jedan od lovemarks-a agencije Saatchi & Saatchi tako da sam pored ostalih lokalnih i globalnih brendova na njoj nastavio da radim i u Ljubljani. Kao art direktor sam bio odgovoran za vođenje brand smernica u celoj Adriatic Regiji - kontrola jasno definisanih standarda boja, tipografije, foto i video materijala i njihove upotrebe u oglašavanju. Sa Toyotom sam osvojio nekoliko nagrada na Cresta International Advertising Awards New York, Golden Drum Advertising Festival, Brumen - BVSS - Bienale vidnih sporočil Slovenije, Slovenski Oglasevalski Festival. 

Sarađivao si sa studijom ArnoldVuga. Reci nam nešto više o toj saradnji i projektima koji su proizašli iz nje.

Pored studija Luks i Gigodesign, studio ArnoldVuga je jedan od najrenomiranijh studija za grafički dizajn u Sloveniji i ovom delu Evrope. Ponosan sam što sam uspeo da ostvarim veoma kvalitetnu saradnju sa njima, koja je trajala punih šest godina. Kao suvlasnik i kreativni direktor Radovan Arnold je pored toga što je bio moj klijent, bio i moj mentor. U jednom ranijem intervjuu sam već napomenuo da se osećam privilegovanim, i da se takvim iskustvom retko ko može pohvaliti jer sam iz prve ruke naučio puno toga o industriji u kojoj se sada nalazim. Re-brand Planet Siol najvećeg multimedijskog portala u Sloveniji i vizuelni identitet arhitektonskog biroa iz Trsta KacicLiden su samo od nekih projekata na kojima smo ostvarili uspešnu saradnju.

Radio si na postavljanju 2D odeljka i na prvom styleguide-u za franšizu Talking Tom and Friends u kompaniji Outfit7. Koliko se to iskustvo razlikovalo od svega što si radio pre toga? Da li se u industriji aplikacija podjednako dobro možeš izraziti kao u nekim drugim oblastima grafičkog dizajna?

Naravno da postoji mogućnost da se dobro izraziš u različitim oblastima grafičkog dizajna, tako da industrija aplikacija nije izuzetak. Bitni faktori su na kakvoj platformi stvaraš, za kakav brend se kreira, i da li ga dizajner u osnovi razume. Kada kažem razume, u stvari mislim da li je upoznat sa brend strategijom.

Bez obzira što se radilo o aplikacijama namenjinim pre svega deci, posao je bio jako kompleksan i problematika sa kojom smo se susretali svakog dana se nimalo nije razlikovala od problematike drugih dizajn firmi. Čak mi se čini dosta kompleksnijom jer smo kreirali produkt za zahtevnu ciljnu grupu na veoma zahtevnijoj platformi sa još zahtevnijim elementima. U razvojnom ciklusu jednog produkta sam sarađivao sa skoro svim odeljcima u kompaniji što je za mene bila novina i neverovatno iskustvo. Od 3D i 2D odeljenja, preko softverskog dela, odeljenja za licensing i advertajzing. Dosta podseća na pokretnu traku u fabrici.

Saradnju sa kompanijom Outfit7 sam započeo kao spoljni saradnik, kasnije se intenzivirala i dovela do toga da pomognem u osnivanju 2D odeljka i odeljka za licensing koje sam vodio kao art direktor skoro dve pune godine.

Kada odlaziš u Belgiju i zašto? Tamo si osnovao svoju agenciju Solutio. Kako izgleda kada se sam boriš za svoju "stvar" u nekoj drugoj državi? Koje projekte agencije Solutio izdvajaš?

Borbu za, nazovimo to, "svoju stvar" započećemo nekako iskonski dolaskom na ovaj svet, i ona će trajati dokle god smo u igri, nevezano od toga gde smo i s kim smo. Tako je barem u mom slučaju. Trenutno se ona vodi na više frontova jer Solutio u samom startu deluje u tri države. U "evropskom trouglu" između Belgije, Srbije i Slovenije. Belgiju smo nekako odabrali za bazu, a sve moje akcije bile one poslovne ili privatne prirode, su usmerene ka ove tri lokacije, što nimalo nije jednostvano.

Solutio je kompanija u povoju i većinu svoje energije ulažem u postavljanje dobrih temelja za njen razvoj. Bavim se nečim što zelim, na način koji je za mene jedino prihvatljiv. Da radim sa ljudima i za ljude.

Nova stranica je u pripremi i na njoj će biti prezentovano par projekata koju se trenutno nalaze u završnim fazama. Više o projektima možete naći na ovom linku. 

Kakve planove imaš za budućnost i koja ti je sledeća profesionalna destinacija?

U predhodnoj kompaniji u kojoj sam radio, imao sam priliku da putujem i sarađujem sa ljudima iz Velike Britanije, Južne Koreje, Rusije, Sjedinjenih Američkih Država, Brazila. Par projekata sam predstavljao na sajmovima u Las Vegasu, i u kontaktu sa poslovnim ljudima iz SAD-a, sam se susreo sa poslovnošću koja mi se jako dopala. Želeo bih da se oprobam na američkom kontientu, i mislim da će posle Evrope to biti sledeća destinacija. To su planovi za budućnost.

Da li pratiš šta rade tvoje kolege u Beogradu, kako ti sve to sa strane izgleda, i kaješ li se što si otišao iz Srbije?

Ne kajem se što sam otišao iz Srbije, jer je to bila stvar slobodnog izbora a ne nužde.

Srbija ima neverovatan kreativni potencijal. Poznajem veliki broj talentovanih ljudi u Beogradu i one koji su iz Beograda a žive van Srbije. Neki od njih rade u beogradskim advertajznig agencijama i dizajn studijima, a sa nekolicinom i sarađujem, tako da sam na izvoru informacija. Nešto saznajem preko medija i od naših ljudi koji rade u istoj industriji u inostranstvu. Trudim se da pratim dešavanja kao što su Mikser festival i Belgrade Design Week i mogu reći da nimalo ne zaostaju za onim što se dešava u svetu.

Koji bi savet dao mladim kreativcima koji planiraju da napuste zemlju, kao što si i ti sam učinio?

Potrebno je dobro razmisliti šta je svrha odlaska. Jasna ideja i vizija je nešto bez čega se ne kreće na ovaj put. Kada postane burno to će biti kompas koji će vam držati pravac na putu ka vrhu.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services