Helene Larsson Pousette

Helene Larsson Pousette trenutno je na poziciji šefa tima zaduženog za kulturne događaje i projekte pri Švedskom institutu u Stokholmu, u okviru Departmana za interkulturalni dijalog. Njena odgovornost je promocija švedske kulture u inostranstvu i razvoj međunarodnih programa kulturne razmene. Od 2009. do 2012. godine bila je Kulturni ataše pri Ambasadi Švedske u Beogradu, gde se bavila javnom i kulturnom diplomatijom i razvojem dugoročnih saradnji u oblastima umetnosti i kulture. Trenutno je takođe predstavnik Švedske u Međunarodnoj alijansi za pamćenje holokausta (IHRA), i član je savetodavnog odbora za mentorske programe u Srbiji. Nekoliko godina je bila kustos i i projektni menadžer u sklopu organizacije Swedish Travelling Exhibitions i u Istorijskom muzeju grada Stokholma. Diplomirala je etnologiju, dok se u praksi bavi savremenim društvom i odnosima između umetničkog performansa, istorije i pamćenja. Helene je takođe bila aktivna u švedskim ograncima mreža ICOM i ICEE (International Council for Exhibition Exchange), kao i u Savetu Swedish Arts Grants Committee. Često drži predavanja, autor je brojnih članaka i urednik publikacije "This is not a Report – Cultural Exchange Sweden/Serbia 2009-2012", i ko-urednik knjige "The Museum as Forum and Actor (2010)." Živi i radi u Stokholmu.

Povod za razgovor je novo-ustanovljena platforma Švedskog instituta namenjena rezidencijalnim boravcima pisaca, strip autora i dizajnera u Švedskoj i Srbiji - CREATE IN RESIDENCE. Program Designers in Residence je pre svega namenjen mladim, motivisanim autorima i profesionalcima iz širokog polja dizajn disciplina, a biće sproveden od strane tri istaknute organizacije iz Malmea – kulturni centar Stpln, Univezitet u Malmeu i Form/ Design Center – u saradnji sa  Dizajn inkubatorom Nova Iskra iz Beograda, koji će sprovesti konkurs u Srbiji i ugostiti tri švedska dizajnera u periodu oktobar – decembar 2014. Pored Švedskog Instituta kao inicijatora, podršku programu pruža i Ambasada Švedske u Beogradu.

Sve detalje o konkursu, otvorenom do 17. avgusta, možete pogledati na ovom linku.

Razgovarao: Saša Arsić
 



Kako se novi program Švedskog instituta "Create In Residence" nadovezuje na Vaše prethodne aktivnosti dok ste bili Ataše za kulturu pri Amabsadi Švedske u Beogradu?

Smatram da su nam potrebni prostor i vreme kako bi se međusobno povezivali na kvalitetan način, i u tom smislu verujem u reciprocitet. Zato sam kao kulturni ataše u Srbiji naporno radila na povezivanju ljudi iz Švedske i Srbije kako bi se uspostavile brojne bilateralne razmene. Rezidencijalni boravci su odličan okvir u kojem kreativci dobijaju priliku da provedu duži vremenski period u jednoj drugačijoj sredini, da imaju vremena za stvaranje i lični razvoj, ali i da se upoznaju sa lokalnim akterima i možda započnu konkretnije saradnje. Zbog toga sam podržavala rezidencijalne programe u Srbiji kroz razvoj kapaciteta i otvaranje prilika za autore da putuju u oba smera.

Koji je cilj programa i njegovo mesto u sklopu sveukupnih, brojnih međunarodnih aktivnosti Švedskog instituta?

Švedski institut se najviše bavi kulturnim razmenama i razvoju kapaciteta u tom domenu. Rezidencijalni boravak je odličan medij za razvoj bilateralnih saradnji u domenu kulture. Format rezidencija u okviru ovog programa tretira se kao važan instrument javne, kulturne diplomatije i međunarodne saradnje. Ujedno to je i platforma kroz koju će sam format rezidencija biti stavljen u novi kontekst putem razvijanja modela saradnje koji može biti primenjen i u drugim kreativnim granama i geografskim oblastima.

Kako vidite rezidencijalne programe koji su aktivni u Srbiji, s obzirom da ste se bavili mapiranjem i istraživanjem u ovom polju?

Srbija ima veliki potencijal za rezidencije. Nekada je bilo preko 200 umetničkih kolonija širom Srbije, a mnoge od njih koje su i dalje aktivne žele da svoje kapacitete razvijaju u pravcu modernih rezidencijalnih programa. Posetila sam mnoge od njih i mogu reći da pružaju zaista lepe mogućnosti za gostujuće autore iz drugih zemalja. Mnoge od njih imaju odlične kontakte sa lokalnim zajednicama ili, na primer, zanatlijama, što je fantastična mogućnost za inostrane autore. Tokom poslednjih nekoliko godina brojni novi rezidencijalni programi su počeli sa radom i mnogi kreativni hub-ovi, kao što su Nova Iskra ili KC Grad, sada nude ove opciju.

Šta je specifično za Create In Residence u poređenju sa drugim rezidencijalnim platformama u Evropi i šire?

Projekat Create in Residence se razlikuje po tome što je u pitanju bilateralni program sa dvosmernom razmenom pisaca i dizajnera iz Srbije i Švedske. Takođe, u pitanju je bliska saradnja organizacija iz Švedske i Srbije, koju podržava Ambasada Švedske u Beogradu. Program ima open-end karakter, što znači da se od učesnika ne očekuje produkcija konkretnog projekta u okviru trajanja rezidencije. U fokusu je interdisciplinarni rad i pažljivo planiranje svakog od rezidencijalnih boravaka prema potrebama korisnika i specijalnosti organizacija koje će ih ugostiti. Učesnici ovog programa dobiće mnogo "dodatnih vrednosti" koje prevazilaze osnovne uslove za rad i smeštaj, što bi bila osnova svake rezidenture. U našem slučaju, lokalni timovi se brinu o svojim gostima i njihovom celokupnom boravku, a tu je i solidna stipendija što dodatno izdvaja ovaj program u odnosu na mnoge rezidenture koje se plaćaju od strane samih učesnika. 


Da li mislite da ovaj model može biti uspešan i primenjen u drugim bilateralnim saradnjama i kreativnim sferama?

Create In Residence je pilot projekat koji će na različite načine biti evaluiran. U zavisnosti od rezultata i onoga što budemo naučili u ovoj pilot fazi, želeli bi da razmišljamo o primeni ovog modela u drugim geografskim područjima.

Zašto su književnost i dizajn prve discipline koje su predmet programa?

Književni festival Krokodil i Nova Iskra su izrazili jaku motivaciju da se uključe u projekat, a istovremeno mogu da ponude sve uslove koje jedan moderni rezidencijalni program treba da ima. Nezavisno od toga, imali smo i jako dobre odnose sa organizacijama koje se bave piscima i dizajnerima u Švedskoj koje su takođe žele da učestvuju. Stoga je izbor kreativnih disciplina za pilot fazu projekta bio logičan i prirodan.

Šta gostujući autori iz Srbije mogu da očekuju u Švedskoj? I šta srpski kulturni akteri mogu da ponude onima iz Švedske?

Beograd je svojevrsni "novi Berlin" i može se pohvaliti živahnom umetničkom scenom i profesionalnim aktivnostima organizacija iz domena nezavisne kulture. Šveđani su jako radoznali kada je u pitanju Srbija, i žele da bolje upoznaju vašu zemlju. Smatram da su iskustva koje autori mogu podeliti sa, i primiti iz druge sredine izrazito komplementarna, između ostalog i zato što su kulturni i drugi konteksti sasvim različiti, u pozitivnom smislu.

Kako sagledavate sveukupne kulturne veze Švedske i Srbije? U pitanju je proces u kome ste uzeli i aktivno učešće.

Postoji jaka tradicija kulturnih saradnji između dve zemlje. Ja sam imala sreće da budem deo ovih intenzivnih razmena, i otvorila mogućnost da se još veći broj ljudi povežu. Moj moto kada sam stigla u Srbiju bio je "Švedska kultura + srpska kultura = U susret svetloj budućnosti". Mislim da to dovoljno govori samo po sebi.

Kada Vas možemo ponovo očekivati u Beogradu?

Vraćaću se u Srbiju još mnogo puta, sigurna sam u to. Deo mog srca ostaje u Beogradu, i uvek će tako biti. Sledeći povod je zvanično lansiranje programa Create In Residence, koje je zakazano za 4. septembar u Novoj Iskri. Tada ćemo biti u prilici da predstavimo prvih šest izabranih autora koji će biti učesnici pilot faze ovog programa. A zatim sam ponovo tu i u oktobru.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services