Karkatag kolektiv

Povodom završetka trećeg ciklusa Nelt edukativnog programa razgovarali smo sa članovima umetničkog kolektiva Karkatag koji su ove godine, kroz mentorski i kolaborativni rad, sa polaznicima programa radili na razvoju i proizvodnji interaktivnih automata koje će javnost imati prilike da vidi u sredu, 26. septembra na tri lokacije u Beogradu. 

Karkatag je formiran 2009. godine u Beogradu kao umetnički kolektiv koji se bavi teorijsko-praktičnim radom na polju kinetičke/mehaničke skulpture. Tokom godina, njihov rad je u najvećoj meri fokusiran na polja interaktivne umetnosti i novih medija sa snažnim performativnim pristupom. Učestvovali su na brojnim izložbama, festivalima i javnim performansima u Nemačkoj, Engleskoj, Poljskoj, Hrvatskoj, Švajcarskoj, Crnoj Gori i u nekoliko gradova u Srbije. Tokom 2015. godine su osvojili više prestižnih priznanja za svoj rad među kojima se ističu – Nagrada za razvoj u okviru britanskog programa Gone in 20 Minutes za nove umetničke projekte na otvorenom, kao i The Oxford Samuel Beckett Theatre Trust nagrada i produkcija u Barbican Centru u Londonu tokom 2016. u kolaboraciji sa britanskom grupom Collectif. Deo su asocijacije Nezavisna Kulturna Scena Srbije, a od 2010. vode neformalni rezidencijalni prostor u Svilajncu. Pokrenuli su i otvorenu radionicu Praksa Makerspace Belgrade u umetničkom prostoru Magacin u Beogradu.

O kolaborativnim procesima u umetničkoj praksi i mentorskom radu Karkatag kolektiva u okviru Nelt edukativnog programa, sa članovima kolektiva je razgovarala Milica Pekić (G12 Hub). Nelt edukativni program se već dve godine realizuje kroz saradnju Nove Iskre, Galerije 12 Hub i kompanije Nelt koja je ove godine dobitnik Virtus nagrade za dugoročno partnerstvo između poslovnog i neprofitnog sektora upravo za ovaj projekat.


Razgovarala: Milica Pekić (G12Hub)
Fotografije: Nemanja Knežević

 

Do nedavno je ispred Muzeja Jugoslavije mogao da se vidi vaš rad, interaktivna skulptura, "Uvežbavanje". Kao i većina vaših radova i "Uvežbavanje" podrazumeva učešće publike, jeste li zadovoljni reakcijama?

Jako dugo je planiran taj događaj, tražena je prava lokacija koja će nadograditi značenje samog rada i na kraju su se Muzej Jugoslavije, fontana sa centralnom platformom, amfiteatar i pogled na grad savršeno uklopili. Otvaranje je verovatno bilo jedno od boljih i posećenijih koje smo imali u Srbiji. A u narednih deset dana se dešavalo upravo ono što nam je jedna od osnovnih motivacija, radu je prilazila različita umetnička i neumetnička publika i zajedno stvarala koreografije. Publika je vrlo pozitivno reagovala, a mnogi su želeli da rad ostane tu za stalno.

Kao kolektiv se bavite praksom koja povezuje umetnost, nauku, tehnologiju, mehaniku, elektroniku, uradi sam logiku ali i performans i koncepte participativne umetnosti. Šta je, po vama, najvažniji aspekt vašeg rada?

Pa, verovatno slojevitost koja proizilazi iz nepredvidljivosti metoda participativne umetnosti, u tumačenju i nadogradnji narativa naših radova, i toj društvenosti koja se generiše oko, i zbog naših radova.

Ove godine ste uključeni u rad sa studentina Nelt edukativnog programa kao mentori procesa kreiranja njihove zajedničke završne izložbe. Šta mislite o konceptu Nelt edukativnog programa i ideji povezivanja studenata različitih fakulteta na jednom jedinstvenom zajedničkom projektu?

Mi se i sami prepoznajemo u takvom pristupu, s obzirom da je i naš kolektiv rezultat različitih profesionalnih i životnih istorija koje zajedno definišu umetnički rad. Ako bi neka pojava danas mogla da definiše renesansnog čoveka, ako je on kao pojedinac ikada i postojao, to je format kolektiva.

Kakvo je vaše dosadašnje iskustvo rada sa studentima Nelt edu programa?

Nama je ova vrsta dugoročnog bavljenja konceptom i vođenja grupe mislećih mladih ljudi kroz kritično promatranje nekih tema bila relativno nova stvar. Izazovna, ali je samim tim i dolaženje do sadržaja, umetničkog rada koji smo tim dugoročnim bavljenjem svi zajedno stvorili, slađe. Ono što nam je svakako privuklo pažnju jeste odnos studenata prema fizičkoj produkciji rada i njihov komentar da se na fakultetu oni bave konceptima i teorijskim razmišljanjem, ali da nemaju prilike da svoje prototipe i ostvare, i da zapravo čeznu za tim osećajem da svoju ideju materijalizuju. Posebno nam prija intenzivni rad koji se dešava u poslednjih nedelju dana, kada se viđamo svakodnevno i pravimo i mislimo i kroz to se bolje upoznajemo.

Vi i sami dolazite iz različitih profesionalnih polja i u svom radu dosledno primenjujete princip interdisciplinarnosti. Šta mislite da je važno za razvoj obrazovnog sistema danas, šta su to veštine i znanja budućnosi?

Iako u poslednje vreme radimo u polju novijih tehnologija, dosta nam je jasno da materijalnost sveta ne može samo da ispari i da iako iz savremene perspektive deluje da će IT biti jedina oblast kojom se vredi baviti, duboko smo uvereni da bavljenje fizičkom produkcijom, rešavanje produkcionih/logičkih/tehničkih problema u realnom svetu ima svoj veliki potencijal u budućnosti. Takođe, kao što dobro primećuješ mi se služimo raznim i usavršavamo nove veštine i znanja koje primenjujemo u svom radu i mislimo da to dovodi do kompleksnijeg, solidnijeg i preciznijeg odgovora na naš umetnički narativ. Tako da, čini nam se (i iskustveno) da interdisciplinarnost jeste pravac za stvaranje kreativnijih i ako hoćete i revolucionarnijih sadržaja.

Šta nas očekuje na završnoj izložbi Nelt edukativnog programa?

Očekuje nas puno realizovanog potencijala i pobeda kolektivnog načina rada i razmišljanja, ovaploćenih u umetničkom radu koji se sastoji od tri automata i situacija sa publikom koje se oko njih grade. Ovi automati tretiraju određene problematike grada i gradskih mesta i dešavanja i spremno komuniciraju i izazivaju publiku. Tako će se kroz interakciju sa publikom na tri lokacije baviti temama: turizma, predrasuda i izneverenih očekivanja (na pristaništu kod Beton hale), elitizma umetničkih sadržaja i umetničkih prostora (u Ostavinskoj galeriji) i otuđenosti privatne i javne birokratske procedure (na platou kod Filozofskog fakulteta). Kao i u dosadašnjem radu Karkatag kolektiva, tako i sada u zajedničkom radu sa studentima, publika je neodvojivi učesnik i koautor samog umetničkog rada. Tako da ćemo tačnije znati šta nas očekuje na završnoj izložbi kada se 26. septembra svi sretnemo.
Lokacija 1: Plato kod Filozofskog fakulteta od 15h -18.30h
Lokacija 2: Pristanište Beograd, Karađorđeva bb od 15h - 18.30h
Lokacija 3: Ostavinska galerija, Kraljevića Marka 8 od 15h - 21h)

Šta su vaši dalji planovi, da li nas očekuje neko novo Karkatag iznenađenje?

Što se tiče bliže budućnosti, pred nama su dve lepe rezidencije, Umetnička kolonija Ečka i izložba u Savremenoj galeriji Zrenjanin u oktobru, kao i rezidencija Dizajner u Rezidenturi 2018 u saradnji sa Novom Iskrom i učešće na Chroniques - internacionalnom bijenalu digitalnih umetnosti u Marseju tokom celog novembra gde ćemo se baviti teorijskim preispitivanjem Karkataga, učvršćivati stare, i smišljati neke nove koloseke.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text