Matti Klenell

Jedan od učesnika nedavno završene 7. Beogradske nedelje dizajna bio je i Mati Klenel (Matti Klenell), švedski dizajner mlađe generacije koji je podjednako dobar u oblikovanju stakla i drveta. Rođen je u Geteborgu 1972. godine stekao je Master diplomu na fakultetu Konstfack u Stokholmu 1999. godine. Godine 2000. otvara svoj studio koji danas radi za kompanije poput Moooi, Källemo, Iittala, David Design, Muuto i Örsjö. Pored toga što radi na projektima predmeta za masovnu proizvodnju, Mati Klenel proizvodi i predmete u ograničenim serijama, pre svega od stakla. Od 2000. do 2006. godine Mati Klenel je bio šef katedre na Beckmans College of Design u Stokholmu. Danas često dobija pozive da predaje na fakultetima za dizajn u Švedskoj i u inostranstvu. Godine 2003. dobija nagradu Ljunggren Design. Njegov rad je izložen u stalnim kolekcijama Švedskog narodnog muzeja u Stokholmu (Švedska), Muzeju dizajna i primenjene umetnosti u Gardabaeru (Island), Muzeju Röhsska u Geteborgu (Švedska) i Designmuseum Denmark, Kopenhagen (Danska). Na kreativnoj konferenciji "Sloboda na kvadrat" govorio je o svojim projektima, u kojima je podjednako uspešan, bilo da su u pitanju  predmeti od drveta, metala, stakla ili tekstila, kao i o tome kako sloboda i ograničenja podjednako funkcionišu kao izvor inspiracije.

Intervju: Tanja Rapp
Fotografije: Branimir Milovanović, Vladimir Miladinović, Matti Klenell studio
 
Fotografija: Branimir Milovanović
 

Kada ste dobili poziv od Beogradske nedelje dizajna i odlučili da dođete, šta ste pomislili, šta ste očekivali od festivala i od samog grada?

Čuo sam dosta toga lepog o ovoj manifestaciji od mnogih ljudi i zainteresovao sam se. Nikada ranije nisam bio u Beogradu, u Srbiji, niti na Balkanu. Ovaj deo sveta je za mene bila potpuna nepoznanica. Zahvalan sam Beogradskoj nedelji dizajna i drugima koji su bili uključeni u manifestaciju, na fantastičnom iskustvu koje sam doživeo u prelepom Beogradu! Stvarno je bilo neverovatno i veoma inspirativno učešće na BDW-u i ostaće mi u trajnom sećanju. Stekao sam novo znanje, kontakte, a što je najvažnije stekao sam nove prijatelje! Ono što je BDW uradio, i što će raditi nadam se i ubuduće raditi teško je zameniti nekim drugim događajem. BDW je jedinstven i različit.

Kokeshi, 2011, for an exhibition at the IngerMolin Gallery, Stockholm

 

Poznata trodnevna konferencija ove godine je bila održana pod nazivom Sloboda². Recite nam svoje mišljenje o ovoj temi.

Ja imam poteškoća da radim potpuno slobodno i uvek nastojim da stvorim neki okvir koji me ograničava. Pretpostavljam da je isto sa većinom drugih ljudi. To je krhka reč koju ja povezujem i sa odgovornošću.

Šta Vam je trenutno najvažnije?

Trenutno, kao i uvek, najvažnije mi je da stvaram nešto što ima sadržaj. Svakodnevni je napor otkrivati šta je to. 

Fotografija: Vladimir Miladinović Piki
 

Kako ste se zainteresovali za umetnost?

Moji roditelji su oboje umetnici, pa pretpostavljam da otuda potiče moje interesovanje. Umetnost je oduvek bila sastavni deo mog života.

Šta je bio Vaš prvi projekat? Kako Vam on sada izgleda?

Moj prvi pojekat koji je ušao u proizvodnju je lampa za policu sa knjigama nazvana Enlightenment (Prosvetljenje). Napravio sam je 1999. Još mi se jako dopada i još je koristim kod kuće.

Enlightenment, 1999, AGATA


Koja je prva nagrada koju ste osvojili?

Primio sam diplomu za izuzetan švedski dizajn za lampu Enlightenment. To je bilo jako zabavno. Primio sam mnogo nagrada i to mi je dalo samopouzdanja da nastavim sa radom.

Lempi, 2012, Iittala

 

A Vaše omiljeno priznanje?

Poslednja je nagrada Red Dot za novu čašu za kompaniju Iitalla. Nisam čak ni znao da su je prijavili, tako da je to bilo prijatno iznenađenje.  

Koji je Vaš omljeni projekat i zbog čega?

Moj omiljeni projekat za nekog proizvođača je verovatno Thieving birds za firmu Iittala. To je bila jako neobična narudžbina i mnogo sam naučio tokom procesa rada. Sama mogućnost rada u fabrici Nuutajärvi je fantastična, imajući u vidu celokupnu njenu istoriju.

Thieving Bird, 2010, Iittala


Vaši omiljeni klijenti?

Mislim da nemam omiljenog klijenta u smislu određene kompanije, ali imam ljude sa kojima najviše volim da sarađujem. To je ono što određeni projekat čini zanimljivim. Možda je to zato što starim, ali želim da se dobro zabavljam dok radim. To mi je danas važnije nego ranije.

Spectra, 2011, Källemo

 

Na koji način stvarate?

Jako mnogo skiciram, prilično nesvesno. To je za mene deo procesa razmišljanja. Nakon te faze stvari se kreću u različitim pravcima zavisno od projekta. Nekada odmah radim crteže, nekada pravim makete, a nekada samo donesem skice u fabriku i počnem da radim. Volim da budem dobro pripremljen pre nego što počnem rad na projektu, tako da obično provedem mnogo vremena praveći nacrte, čak i onih komada koji deluju sasvim spontano. Predpostavljam da to ima veze sa mojom potrebom da sve držim pod kontrolom, što nije nužno dobra navika. Veoma se trudim da više radim instiktivno. 

Sleep, 2008, BRIO


Vaša inspiracija?

Svakodnevni život igra u tome veliku ulogu: to kako ga vidimo, a nekada kako ga razumemo ili ne razumemo. Sjajna ideja često nastaje iz nesporazuma. Takođe moram da unapredim sam proces proizvodnje. Mislim da sam najkreativniji kada radim u radionici. Možda zato toliko volim da radim sa staklom, jer ono zahteva da budete na licu mesta kada se komadi prave. U radionici stakla sam veoma opušten. To ima veze sa tamošnjim mirisom, zvukom i toplotom.

Orb, 2008, David Design

 

Na kom projektu trenutno radite?

Radim tri različite stolice i još neke komade za više proizvođača. Sve je u različitim fazama. Pored toga radim i na veoma uzbudljivom projektu sa tajvanskim Institutom za istraživanja i razvoj zanata. Razvijamo proizvode zajedno sa lokalnim zanatlijama. Nedavno sam po prvi put bio u toj zemlji. Azija je, fascinantna, kao i uvek.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text