Metaklinika

Nenad Trifunović i Lazar Bodroža su ko-osnivači nezavisnog dizajnerskog studija Metaklinika koji se bavi korporativnim i kulturno angažovanim projektima. Članovi su i osnivači umetničkog kolektiva Turbosutra, a Lazar je i član Kosmoplovaca. Izlagali su na grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu, učestovali na više konkursa, a dobitnici su brojnih nagrada i priznanja. Jedan od njihovih zajedničkih projekata koji je u svetu grafičkog dizajna kod nas poprimio ozbiljne razmere, a ispred kojeg stoje kao umetnički kolektiv Turbosutra, jeste “Internacionalni Prolećni Laserski Samit Jeftine Grafike”. Prvi samit koji je održan u maju 2009. godine, pod sloganom “Umetnost u doba recesije”, okupio je 30 umetnika. Drugi samit sa temom “Umetnost na silu” obuhvatio je radove 86 umetnika iz Srbije, regiona i sveta. Treće izdanje samita, sa podnaslovom “Umetnost do kraja”, okupilo je radove 150 autora. Povod za razgovor je velika i značajna izložba koju produciraju, pod nazivom POLET – Ekonomska propaganda u Jugoslaviji 1969 – 1980, a koja će biti otvorena od 27. marta do 13. aprila u Likovnoj galeriji i galeriji Podroom Kulturnog centra Beograda, u okviru 4. međunarodne konferencije (Grafički) Dizajner: Autor ili univerzalni vojnik– Obuka.

Intervju: Ivana Srdanović
Fotografije: Dušan Đorđević
 

Na izložbi POLET biće prikazane izabrane reklame objavljene u nedeljniku „Ekonomska politika“ u periodu od 1969. do 1980. godine. Koliko je vama blizak jezik advertajzinga uopšte, kako vam je to izgledalo nekada, a kako vam izgleda danas?

Advertajzing je čista forma... medijum. Svakako da volimo jezik advertajzinga kao što volimo i jezik filma, što ne znači da nam se svakakav advertajzing sviđa, kao što nam se ne sviđa svaki film... U tadašnje vreme grafički dizajneri su imali drugačiji socijalni status i značaj njihovog rada je bio znatno drugačiji. Grafički dizajneri su u to vreme imali status inženjera, ljudi koji rade neki komplikovan posao sa rapidografima i lenjirima, a danas imaju status “dekoratera” koji treba da ”zašećere” određeni sadržaj.

Kako je sve krenulo sa POLETOM, i šta vas je navelo da se bavite dokumentacijom advertajzing kampanja i oglasnih rešenja iz perioda kada niste ni bili rođeni?

Ekonomski novinar i stručnjak Mijat Lakićević nam je doneo ovaj raritetan materijal da ga fotografišemo za potrebe njegove knjige “ISPRED VREMENA”. Danima smo prelistavali stare brojeve Ekonomske politike i polako postajali sve više zaintrigirani novinskim oglasima. Kako je listanje odmicalo sve više smo počeli da uviđamo vizuelni potencijal novinskih oglasa iz tog vremena, pre svega njihov modernistički kvalitet! Tu se rodila ideja da napravimo izložbu, ali i ceo projekat koji bi bio krunisan produkcijom obimne web arhive novinskih oglasa iz tog vremenskog perioda, koja bi poslužila kao građa za dalju analizu, konzumiranje i potencijalno šire iščitavanje.


Na POLETU sarađujete sa kompanijom NIS, kao partnerom i sponzorom na projektu. Koliko je bilo teško ubediti jednu takvu kompaniju da na ovaj način radi na svom CSR-u?

Sa NIS-om već godinu i po dana imamo uspešnu saradnju, radimo dizajn za potrebe njihovih internih i eksternih projekata i kampanja, tako da su bili upoznati da radimo na projektu Polet. Kako su oni kompanija sa razvijenim društveno odgovornim programima i kultura je jedan od fokusa njihovog ulaganja u zajednicu u kojoj posluju, odmah su prepoznali značaj i potencijal projekta, tako da nije bilo potrebe za ubedjivanjem. Svakako mislimo da je od velikog simboličkog značaja to što je baš NIS podržao ovaj projekat pošto je NIS jedna od retkih firmi koja je bitan makroekonomski subjekt tadašnjeg ali i sadašnjeg vremena.

Izložba će biti postavljena u Likovnoj galeriji i u galeriji Podroom u Kulturnom centru Beograd. Kako ste zamislili kategorizovanje tolikog broja radova u dva odvojena galerijska prostora?

Skenirali smo preko 1500 oglasa, prelistali 11 godina jednog nedeljnika. Za ovu izložbu smo napravili selekciju te velike kolicine materijala, tako da će preko 150 oglasa biti izloženi u formi lajtboksova. Zajedno sa arhitektama iz studija Petokraka radili smo na dizajnu postavke izložbe. Izložbe se odigrava u dve galerije, gornja (likovna) galerija je tizer za postavku u galeriji Podroom, postavka u njoj je neka vrsta impresije koju smo doživeli gledajući oglase iz Ekonomske politike, a u Podrumu smo kategorizovali oglase po privredim granama i izabrali najzanimljivije.

Kakav Vam je pristup i odnos prema projektnim zadacima čiji je rezultat veća pažnja javnosti i mogućnost da mnogo više ljudi konzumira taj Vaš proizvod?  

Odnos prema “velikim” projektima je identičan  kao i kod projekata koji imaju malu vidljivost. Kad bi imali sposobnost da osetimo uzbudjenje od mase i da otvoreno komuniciramo sa istom, verovatno bi se bavili nekom vrstom estradne delatnosti.

Kakve reakcije očekujete, i šta za vas predstavlja ova izložba?

Mislimo da će široj publici ova izložba sem očekivane, zabavne nostalgične emocije doneti i motiv za  preispitivanje današnjeg društveno ekonomskog ustrojstva. Igrom slucaja imali smo priliku da ugledamo ovaj intriganti materijal, jednostavno smo to morali da podelimo sa svima.

Da se vratimo malo na druge važne stvari koje ste radili u prethodnom periodu. Navikli ste nas na tradicionalni“Internacionalni Prolećni Laserski Samit Jeftine Grafike”. Šta je sa tim projektom?
Laserski samit, slično kao i ovo društvo prolazi kroz tranziciju.... sa prolećnog na jesenji hepening. Jednostavno, starimo, ćelije nam  odumiru, a deca rastu  i osećamo da nam jesen donosi veći komfor. Paralelno sa ovim prirodnim procesom Laserski samit ima sporu, ali dostižnu dinamiku u okviru međunarodne turneje ALL YOU CAN EAT.

International Laser Summit of Cheap Graphics - Amsterdam 2012 from METAKLINIKA on Vimeo.

 

Da li su takvi neprofitni projekti koji nastaju iz entuzijazma osuđeni na kratak vek trajanja i na usko stručnu publiku i ako jesu postoji li način da se to promeni?

Mislim da ne bi smeli da se žalimo. Nikad nije bilo više događaja i inicijativa i nikad nije bilo više publike. Laserski samit je svakako događaj, koji prvenstveno zbog svoje neobavezne forme privuče relativno široku publiku, ali mislimo da je upravo usko stručna publika ključan faktor da događaj ima smisla.

Laserski samit je za Vas dizajnere bio izazov i u smislu da ste bili i urednici, kuratori, producenti, organizatori…Koliko Vam je taj deo posla prijao i kakva su Vam iskustva u komunikaciji i radu sa kolegama?

Mi smo u ovaj projekat ušli sa jasnim konceptom ali  bez preteranog promišljanja o logistici i organizaciji.  Obaveze i odgovornosti su se nametnule same, kako to već biva u životu. Saradnja sa kolegama je uvek dinamična i zabavna.

Kako vi doživljavate različite vidove oblikovanja, i da li je uopšte važno i potrebno praviti razliku između disciplina kojim baratate?

Svestranost nam održava iluziju kako naša profesija ustvari nije dosadna. Stalno kombinovanje kreativnih disciplina u cilju pravljenja i oblikovanja što boljeg tržišnog proizvoda je postala uobičajena stvar u našoj branši.

Pitanje pozicije dizajna danas u Srbiji - na svim nivoima, kako je plaćen, kako je praćen, i kako ga doživljaja prosečan korisnik.

Pozicija dizajna se ni malo ne  razlikuje od ostalih uslužnih delatnosti. Ključni problem svih uslužnih delatnosti je nepostojanje legitimnog tržišta.

Jel neophodna edukacija običnog konzumenta dizajnerskog proizvoda, da bi njemu to postalo važno.

Nije.

Šta nam sledeće spremate?

Jedan od projekata koje pripremamo je SIDE EFFECTS. Ideja je da isproduciramo  radove naših prijatelja i kolega. Toliko je dobrih i zanimljivih stvari na hardiskovima bila bi prava šteta da oni ne oplemene  naše životne i radne  prostore! Uskoro, vrlo uskoro...

Šta je Vama Metaklinika?

Platforma za realizovanje ideja.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services