Miha Klinar / Gigodesign + Communication

Gigodesign + Communication je vodeći slovenački dizajn studio, koji su 2000. godine osnovali Miha Klinar i Matevž Medja. Gigodesign se bavi industrijskim, veb i uslužnim dizajnom, vizuelnim komunikacijama i komunikacijskim strategijama. Sedište studija je u Ljubljani. Na ovogodišnjoj Beogradskoj nedelji dizajna, osnivač i partner u studiju Miha Klinar, i kreativni direktor Luka Stepan, bili su gosti konferencije "Inovation2". Upoznali su nas malo bliže sa istorijatom i principima rada svog studija i objasnili procese stvaranja prepoznatljivih dela, kao i načine na koje dizajn prati promene u industriji i društvu. Miha i Mateuš su studio osnovali sa centralnom misijom oko koje sve projekte baziraju, a ona glasi "Biti odgovoran prema projektu!". Imaju zavidnu listu internacionalnih klijenata među kojima su Yellow Cab, Hermes SoftLab, Jägermeister, Central European Presidential Summit, SONY, HIT Casinos, Studio Moderna, Intralighting, Saab, Xerox i ELAN. Čak četiri projekta ovog studija osvojila su prestižna Red Dot priznanja za dizajn prizvoda ove godine. Dve Red Dot nagrade dobili su novi modeli Elan skija, razvijeni u saradnji sa Elan timom i dizajn studijom SLX Fusion. Razgovarali smo sa direktorom i partnerom studija Gigodesign, Mihom Klinarom.

Razgovаrala: Ivana Srdanović
Fotografije Mihe Klinara i Luke Stepana: Vladimir Miladinović Piki i Petar Pavlov
 

Luka Stepan i Miha Klinar, Fotografija: Vladimir Miladinović Piki
 

Kako je strukturisana Vaša agencija, koliko vas ima i kako biste se se prevashodno definisali? Da li ste komunikacijska agencija ili dizajn ili brending agencija?

Mi smo dizajn agencija koja ne želi previše da se opredeljuje između grafičkog dizajna jer smatramo da ono što radimo mora da posluži našim klijentima, ali ne radimo to za njih. Gigo je samo ime koje to kaže, odlučili smo da pravimo agenciju koja će omogućiti da dođemo do nekih boljih proizvoda, da radimo bolje stvari da možemo da menjamo dizajn koji nam se u devedesetim nije baš dopadao. Moj partner Matevž Međa i ja smo od početka odlučili da napravimo dizajn studio koji se neće opterećivati sa stvarima u poslovnom smislu, već smo mislili da radimo stvari kojima ćemo promeniti okolinu, nešto što možda nudi više zapošljavanja i pravi proizvode koji menjaju ljude i poboljšavaju standard, nego da bismo bili prepoznatljivi po tome šta je naš rad.


Froc stolica za decu
 

Ali ipak ste postali prepoznatljivi, a vaši projekti variraju, tu ima različitih stvari?

Na malom tržištu na kome smo počeli, morate da se specijalizujete. Mi bismo voleli da nismo prepoznatljivi i to bi za nas bio dokaz da radimo prave stvari, jer mi ne želimo da  dizajn koji nastaje ima nekog autorstva, i ne pokušavamo početi bez koncepta koji ne dopušta da je bilo šta stvoreno zbog dizajna. Želimo da svaki projekat bude napravljen iz common sense početka i mislim da smo dobri u tome jer pokušavamo da razumemo onoga ko pokušava da investira u taj dizajn. To znači da se ponašamo odgovorno prema tom projektu, ne prema klijentu već prema projektu jer mislim da mi znamo bolje neke stvari od klijenata.


Luka Stepan i Miha Klinar, Fotografija: Vladimir Miladinović Piki


Da li vaši klijenti to razumeju? Da li su dovoljno edukovani i sofisticirani da možete da pristupate na taj način?

Mislim da je najbitnija poruka da se dizajn ne stvara tako što se očekuje od klijenta da bude naučen, već dizajner mora da mu pomogne da to postane. To je najbitnija stvar, pogotovo na ovim prostorima jer je naš početak ili background veoma drugačiji.


Bigfish folding bicikla
 

Da li mislite da ste se u regionu istakli brojem projekata koje radite? Uvek se iznenadimo količinom stvari koje ste uradili u različitim segmenatima dizajna?

Mi smo počeli 2000. godine, i to sa veoma zdravim konceptom da radimo projekte koji će biti, može se reći komercijalni, ali koji će promeniti koncepciju klijenta prema dizajnu. Mi smo posle 2000. godine ponovo izmislili dizajn, ali ne govorim samo o grafičkom dizajnu već o dizajnu u najširem smislu koji može da postane strateški faktor u jednoj sredini. Mislim da smo bili drugačiji jer nam je svaki projekat bio toliko značajan da smo svaki put uspeli da ubedimo naše klijente koji su počeli da nam veruju, tako da se mi od samog početka nismo bavili samo dizajnom već je i dizajn menadžment bio uvek jako bitan faktor.


Seascape 27 jedrilica


Od svih projekata, poslednje što moramo da istaknemo su četiri nagrade, kolaboracija sa Elanom, to je svež i nagrađivan projekat, značajan. Da li vi imate takav odnos prema tome. Da li je to veće i značajnije nego recimo hranilica za ptice?

Hranilica za ptice je autorski projekat kao i svi ostali, samo što u njemu imaš više slobode i možeš da promašiš, i onda to sam i platiš, a ostali projekti koje radiš za klijente i koji idu na svetsko tržište su potpuno druga priča.


Birdfreeder hranilica za ptice


Dve Red Dot nagrade dobili su novi modeli Elan skija, razvijeni u saradnji sa Elan timom i dizajn studijom SLX Fusion i najnoviji Amphibio 14 Fusion, počasna priznanja otišla su za Elan Delight QT i Donar zvučnoj stolici Station Chair Beatnik.


Produkt grafika za Elan skije


Koliko vas ima u firmi?

Ima nas 11 zaposlenih, a ukupno nas je 22 koji radimo svakodnevno.


Beatnik stolica sa zvučnicima


Koji segment posla je Vama lično najbliži? Da li je to proizvod ili grafički dizajn?

Meni je najveći uspeh to da nam dolaze ljudi koji hoće sa nama da rade, takođe i firme i mladi dizajneri. Recimo, naš novi kreativni direktor je Luka Stepan koji je završio školu Royal College of Art u Londonu. Živeo je tamo 5 godina i odlučio je da se vrati i radi kod nas. Mislim da su najbolji deo uvek ljudi.


Luka Stepan, kreativni direktor Gigodesign + Communication, Fotografija: Petar Pavlov


Kako vidite regionalnu scenu, da li to pratite? Da li je neophodno da se poredite i da analizirate stvari i naša tržišta?

Sigurno da pratim, ja sam u Beogradu već treći put i osećam se kao kod kuće. Znam da ovde ima puno dobrih dizajnera i da imamo ozbiljnu konkurenciju. Međutim, postoji i ona druga strana koja je meni zanimljivija jer se ja u poslednje vreme puno bavim strategijom, radim i za državu, i to su stvari koje su možda na prvi pogled dosadne ali verujem da prave razlike i otvaraju prostor i menjaju mišljenja menadžementa. Mi smo veoma slični i možda smo mi u Sloveniji zbog same situacije u kojoj smo se našli počeli ranije sa nekim stvarima.


Drveni kuhinjski pribor za Leis


Kakvi su Vam planovi za budućnost?  Strategijski planovi pošto ste spomenuli da to radite.

Odavno smo počeli da radimo, bilo je veoma teško ali tek sada nam se isplatilo. Veoma je teško preživeti kretanja dizajna, bolje nam ide nego manjim agencijama što znači da se velike firme i dalje razvijaju. Međutim, ostati prvi na tržištu znači da moramo da radimo neke nove stvari, imamo puno start-up-a i to je prava stvar jer dizajn mora da se integriše u nove investicijske projekte sa manjim preduzećima jer to smanjuje poslovni rizik. Bitno je raditi nove stvari.


Roi luksuzna mineralna voda
 

Koliko biznis i kreativni deo mogu da budu sinhronizovani? Ovde ima agencija koje više vode računa o kreativi.

To ide zajedno i jedan bez drugog ne mogu. Idu u istom paketu. Sve to traži više vremena, rada, strpljenja. Dizajn agencije koje nisu spremne da ulože puno ne samo znanja već i vremena ne mogu na kraju imati ovu stratešku komponentu koja je veoma značajna za dobre projekte, i za dobar odnos sa klijentima.


Astella, redizajn Adria mobilne kamp prikolice


Koja saradnja sa klijentima Vam je najdraža?

Meni su najdraži oni projekti koji su dokazali da smo na pravom putu. Mogu spomenuti Intra Lighiting koji je jedan od onih klijenata koji kada smo započeli saradnju bilo ih je 60 – 70 ljudi, a sada su to tri fabrike. Jedna je i kod vas u Donjem Milanovcu. Ne radi se o proizvodu, već o nekim promenama. Promenama uspešno realizovane saradnje!

 

 


 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text