Nort - tipografski studio

Cabinet SR:CH nastavlja da nas čašćava grafičko-dizajnerskim poslasticama. Ovoga puta, banket se održao u Ostavinskoj galeriji, a na meniju je bio tipografski projekat studija Nort. Početak juna 2018. bio je skoro zabrinjavajuće buran i nije bilo lako ispratiti sve događaje koji su u manje od sedam dana poprilično animirali uobičajeno pospanu domaću grafičku zajednicu. Cabinet SR:CH kolektiv odabrao je da predstavi rezultat rezidencijalnog projekta u vidu tipografske izložbe "Neograd" studija Nort, organizovane u saradnji sa Kulturforumom ODKR i Ostavinskom galerijom. Osnivači studija Nort su tipo-dizajneri Niko Aurel Inosanto, Rafael Pikar i Teofil Gloze, čiji su se putevi susreli u co-working prostoru Atelje U-Zehn u švajcarskom gradu Nešatelu. Ovi tipografi posećuju Beograd u više navrata, sve do meseca maja kada zvanično postaju deo rezidencijalnog projekta i stvaraju dvojno pismo Neograd, inspirisano brutalističkom arhitekturom Novog Beograda.

 

Razgovarala: Ana Radovanović
Foto prilozi: Nort

 

Idemo redom: hajde da se upoznamo. Ovde ste u svojstvu Nort studija, koji je tek nedavno osnovan, zahvaljujući Ateljeu U-zehn. Recite nam nešto više o tome kako ste upoznali, ali i da li imate neke buduće planove, sad kada je Neograd gotov i upakovan?

L’atelier U-zehn je praktično radionica sito-štampe sa akcentom na grafici, ručnoj štampi, izdavaštvu i tipografiji, unutar koje možete iznajmiti radni prostor. Upravo tu smo se i sreli: Niko Aurel Inosanto (Nico Aurel Inosanto nootype.com), Rafael Pikar (Raphael Picard quadraat.ch) i Teofil Gloze (Théophile Glauser u-zehn.ch), a umetnička rezidencija koju je Cabinet SR:CH tokom 2018. godine organizovala u Beogradu je momenat naše prve saradnje. Bili smo pozvani na prvo izdanje ove rezidencije, i odlučili smo da se fokusiramo na projekat tipografske prirode – što je ujedno bio i početak Norta. S obzirom na pozitivne reakcije srpskih dizajnera, naš plan je da napravimo još rezova pisma Neograd.

Zanimljiva je činjenica da grad Nešatel (Neuchâtel – Novi dvorac) u kojem ste se sreli ima dosta slično ime Novom Beogradu, pretpostavljam da vas je to navelo da kasnije osmislite koncept pisma? Kada se i kako Neograd zapravo rodio u vašim mislima? Šta je bio okidač?

Samo ime je zapravo odabrano nakon što smo osmislili koncept. Kako je arhitektura Novog Beograda bila izvor inspiracije kojom smo se vodili u dizajnu karaktera, odluka da se i u nazivu referišemo na njega [Novi Beograd] je bila vrlo logična. Nakon mesec dana rada, shvatili smo da se termin "nov" jako često koristi u Beogradu. Ova opservacija nas je zatim dovela do konekcije između Nešatela i Beograda, pa smo tako i sastavili skraćenicu "Neograd", kojom se direktno pozivamo na termin "nov", u njegovom latinskom obliku "neo".

Neograd se dakle, zasniva na odnosu prošlosti i budućnosti. Koliko se često pozivate na istoriju (umetnosti) u vašem svakodnevnom radu?

Odnos prošlosti i budućnosti je prirodno definisan u stvaralačkom procesu Neograda. Svaki projekat ponaosob iziskuje posebnu pažnju i drugačiji pristup. Funkcija svakog projekta je podređena nekom novom i drugačijem kontekstu, a forma je mora pratiti.

A šta je sa budućnošću? U vašoj publikaciji "Neograd" stoji: "Novi Beograd stoji kao spomenik vremenu kada je bilo moguće zamisliti budućnost i novo društvo." Gde bi to Neograd mogao da nas odvede?

Željko Lončar, koji nam je bio podrška u kreaciji Neograda, je autor ovog citata iz predgovora knjige. Imali smo priliku da podelimo različite vizije budućnosti i prošlosti grada sa njim. Neograd je savremena alatka koju smo napravili i ostavili sprskim grafičkim dizajnerima - na njima je da oblikuju budućnost!

U publikaciji Neograd stoji jedan omaž očevima švajcarskog (i svetskog) grafičkog dizajna. A kad smo već kod modernizma, a pre svega njegovoj interpretaciji u Švajcarskoj i Srbiji, da li su vas više inspirisale njene sličnosti ili razlike?

Pa ne baš - ni jedno ni drugo. U slučaju Neograda nismo imali dva izvora koja bismo mogli da uporedimo, kako bismo našli sličnosti i razlike. Pismo je uglavnom inspirisano Novim Beogradom i brutalističkom arhitekturom.

Nakon što prevaziđemo fascinaciju Istokom, dolazimo do veoma praktičnog pitanja: kako ste se snašli u oblikovanju ćiriličnog pisma, budući da ga baš i ne koristite u svakodnevnoj praksi?

Upravo u tome što ne koristimo ove karaktere svakodnevno, krije se naša zainteresovanost za njihovu piktoralnu formu. Skoncentrisali smo se na vizuelni oblik slovnog znaka umesto na tradicionalna pravila crtanja pisma. Već na prvim skicama Neograda video se fokus na osobenosti ćirilice, a zatim smo prilagodili latinična slova trudeći se da im damo slovenski identitet.


 

To referisanje na estetsku vrednost pisma ste podvukli i (u knjizi) citatom Emila Rudera. Rezultat su neke jako zanimljive forme kao što su slova "k", "B", "r", "У, Y" itd. Možete li da nam kažete nešto više o ovim tipo-odlukama?

Pa da, Nort je zahvaljujući citatu iz priručnika iz 1967. godine ovog švajcarskog tipografa rešio da se upusti u istraživanje anatomije ćirilice. Pomenuti slovni znakovi su dobili svoj oblik na različite načine:

Oblik slova "У" je nastao po ugledu na humanističko pismo "Belve" koje smo pronašli u katalogu "Slova" iz 1959. godine, i njegovu inverziju malog i velikog slova i upotrebu repa. Svesno smo se inspirisali ovim edukacijskim sredstvom, svojstvenim srpskom identitetu iz sredine 20-ih godina.

Sa druge strane, istraživanje brutalističke arhitekture Novog Beograda nas je dovelo do njegovog srca i simbola, vidljivog iz različitih uglova grada - do Geneksove kule. Stvorili smo referencu na arhitektnosku posebnost ovog i drugih sličnih zdanja koja su sagrađena u duhu obnove, a istovremeno su označavala i snagu naroda, tako što smo (jednako kao i u arhitekturi) želeli da ogolimo pismo od ukrasa i damo mu "sirovi" karakter betona u završecima i spojevima slovnih znakova novog pisma.

(A)simetrija gornjeg poteza slova "Z" u odnosu na donji, u logotipu kompanije "Zepter" koji se nalazi na Geneks kuli, postala je jaka odrednica identiteta konačnog pisma i preneta je na nekolicinu ostalih latiničnih slova [B]. Tim pre je ova simetrija opravdana činjenicom da ćirilica sadrži pojedina latinična slova u njihovoj izokrenutoj formi - kao odraz u ogledalu: kao što su latinično "N" i ćirilično "И".

Takođe, saznanje da postoje slična slova u ćiriličnom i latiničnom alfabetu je odredilo osnovni set karaktera, a neke druge smestilo u alternativni. Inicijalno je Neograd zamišljen kao pismo namenjeno naslovima, ali je kasnije razvijen i za primenu u tekućem tekstu.

A šta je sa onim grubim i oštrim, skoro mehaničkim slovnim znakovima kao što su "S, s" na primer?

I ova slova su nastala u skladu sa pomenutom inspiracijom, pre svega Geneksovom kulom. Nacrtana su putem geometrijske konstruktivne mreže, inspirisane logotipom "Zepter". Dijakritički znaci su direktno inspirisani metalnom strukturom koja podupire logotip na zgradi, kao i pojedini potezi slova [k, g, ж, б]. Na primer, slovo S je izvedeno iz konstrukcije znakova "Z" i "N".

Harmonija slova tekućeg teksta nas je takođe interesovala, pogotovo u relaciji dva alfabeta. Ono što daje ritam tokom čitanja jeste kombinacija okruglih i četvrtastih slovnih znakova.

Za kraj, da li vam je u planu da se vratite u Beograd i radite na nečemu novom?

Nort već naporno radi na novim tipografskim projektima, dok se Cabinet SR:CH i dalje, kao što je i do sada, koncentriše na međunarodnu razmenu između Balkana i Švajcarske.

Hvala puno svim divnim ljudima koje smo upoznali tokom naše rezidencije na njihovoj toploj dobrodošlici!


 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text