Petar Špiljević

Petar Spiljević je daleke 1991 otišao u Južnu Afriku kako bi uspeo da, kao i mnogi u to vreme, napravi za sebe neki život koji bi mogli da definišemo kao normalan. Put ga je vodio iz posla u posao da bi na kraju završio iza kamere snimajući reklamne spotove za najveću panafričku produkcijsku kuću Velocity Films. Sreli smo ga ovoga leta na obali Jadranskog mora i zamolili ga da nam kaže, uz perfektno ohlađenu čašu Istarske malvazije, o svom radu i životu u Johanesburgu.

pimpovanje

Šta je to normalan život?

Kada svakoga jutra otvoris oči pored osobe koju voliš... a onda se setiš da treba da odeš na posao koji takođe voliš.

Kako si počeo da režiraš?

Kao stilista i scenograf, usko sam sarađivao sa (fantastičnim) režiserima širom Južne Afrike. U tom procesu počeo sam da "dajem" malo više nego što je opis radnog mesta zahtevao. Jedan od režisera je to izuzetno cenio i poštovao i "pogurao" me je prema prvom samostalnom projektu. Bajka... Možda!

Da li je potrebna škola ili škola života može da ponudi rešenja neophodna za režisera?

Oba puta Vas mogu dovesti do željenog cilja. Širom sveta možete naići na zanimljive priče "iz proslosti" uspešnih režisera... Svako je kovač svoje sreće!

Režiser je u stvari "director", neko ko upućuje i daje smernice?

Apsolutno, ali ja bih radije opisao režisera TV reklama kao fantastičnog prodavca i "kreativnog diplomatu"...

Velocity je najveća produkcijska kuća na celom kontinentu? Koliko ima režisera i kako ste organizovani?

Trenutno Velocity predstavlja 10 režisera. Neki od njih su doajeni svetske scene TV reklamnih spotova (stvarno sam u "dobrom društvu"). Svako od nas ima svoj tim koji se sastoji od producenta i asistenta produkcije. A big happy family!

Koliko često putuješ radi snimanja? Neka egzotična mesta? (Osim Soweta)

Putovalja su česta ali većina produkcija se snima u Južnoj Africi. Tehnologija, lokacije i tim ljudi (crew) u Južnoj Africi je stvarno na svetskom nivou. Najegzotičnije mesto na kome sam snimao za sada bi morao biti Maputo – Mozambique. Zamislite veliki moderan grad na obali Indijskog okeana "zamrznut" u sedamdesetim godinama iznenadnim odlazkom Potugalaca... Grad koji se postepeno "raspada" I "rđa". Imao sam čast da snimam na železničkoj stanici koju je projektovao Eiffel, baš kao i poznati Pariski toranj.

U tvom prvencu, spotu za pesmu Melanie, očigledan je uticaj modne fotografije i perfektnog stylinga kao i vrlo subltle humora. To se provlači kroz sve tvoje radove. Odakle dolazi ova fascinacija modom?

Pre ulaska u industiju TV reklama, radio sam u modnoj industriji (Italians + Jeans + Fosil Fuels...) gde sam bio fasciniram detaljima i kvalitetom koji su uvek prisutni u svetu mode na vrhunskom nivou. Mislim da me je to inspirisalo da postanem stilista I da odećom opisujem ljudske karaktere. Haljina može biti "tužna", "vesela", "zbunjena"... Čak I "zaljubljena". Što se "suvog" humora tiče, mislim da sam to poneo iz Beograda... (smeh).

Tražiš uvek emociju koja je bliska proizvodu koji se rekalmira. Da li je to ono što advertising treba da prikaže ili su neka druga svojstva važnija za brand-building kroz snimljenu reklamu?

Emocija po mom mišljenju teba da "podvuče" karakteristike proizvoda. Ponekada je način da se do toga dođe upravo obrnut. Kontrast slika i željenih emocija može imati neočekivanu snagu u kreiranju nezaboravne TV reklame. Trudim se da uvek predložim "neočekivano". Za sada mi je to poslo za rukom u više od 50% projekata.

Za koje klijente si radio i da li imaš neku ekipu, pored producenta, sa kojom često sarađuješ?

Nedbank je jedna od četiri velike Južno Afričke banke, sa njima sam sarađivao već dva puta. Poznati su po veoma jakom (kinematogfskom) vizuelnom stilu svoga brand-a. STORK reklama je iz Unilever grupe, verovatno najzahtevniji klijenti na svetu. Originalan muzički pristup jednoj relativno "dosadnoj" ideji je "brainchild" Rui Alves-a, kreativnog direktora Lowe-Bull Johannesburg. MELANIE, TONIC, SABC Elections su rad talentovanog mladog – up and coming – kamermana Robert Wilson-a sa kojim sam "izgradio" svoj vizuelni stil. Keep an eye on that guy!!

Nemate flash player / You don't have flash player

Gde vidiš advertising sada? Pogotovo u kontekstu krize? Kuda se ide?

Manji budžeti često zahtevaju veću kreativnost. U tom smislu ovo su veoma interesantna vremena. Sa druge strane, novi formati (viral, mobile...) pružaju mogućnost da se komunicira sa potrošačem na mnogo jevtiniji način. Moramo se prilagoditi i gledati "over the rainbow"!

Koji se proizvodi najvise reklamiraju u JAR?

Mobilna telefonija. Surprise, surprise!!

Šta je aktuelno kao sledeći projekat?

Završavam još jedan Pan-African Unilever projekat za sapun "Geisha" za tržišta Kenya, Mozmbique, Ghana... Planiram snimanje reklame za South-African AGAINST WOMAN ABUSE asocijacju – dobrotvorni – CHARITY – NO MONEY projekat.

Dolaziš u Beograd svake dve-tri godine. Da li možeš da napraviš neku analizu sopstvenog doživljaja Beograda posle svake posete?

Moram da priznam da sa svakom sledećom posetom sve više postajem pravi TURISTA! Iz tog ugla, fasciniran sam konstantim poboljšavanjem lokalne kreativnosti u celini. Dizajn scena me svaki put iznenadi sa novim tendencijama i neumornom energijom. Uvek sam ponosan kada prepričavam i pokazujem najbolja nova "otkrića" sa mog puta prijateljima i kolegama u Južnoj Africi.

Neka preporuka?

Svakoga jutra otvorite oči pored osobe koju volite... a onda idite na posao koji takođe volite...

Video

Nemate flash player / You don't have flash player

Nemate flash player / You don't have flash player

Ostale video klipove pogledajte na našem You Tube kanalu a i selekciju radova Velocity-ija  Petra Špiljevića

 

Intervju: Slobodan Јоvanović

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text