Japanska keramika - Radenko Adnađ

Oblikovanje posudne keramike u tradicionalnom istočnjačkom procesu

Radenko Adnađ, član je udruženja likovnih umetnika Srbije (ULUS) od 1996 i ULUPUDS-a od 2005.godine. Izlaže na grupnim i samostalnim izložbama od 1988.godine.

 

Stekao je status samostalnog umetnika 1998.godine. Živi i radi u Beogradu.

 

 

Bavi se slikarstvom, grafikom, malom plastikom, ali je njegova aktivnost usmerena na polju keramike. Dobitnik je više nagrada i učesnik mnogobrojnih domaćih i inostranih umetničkih kolonija.


Njegova filozofija i tehnika u keramici zasnovana je na tradicionalnom istočnjačkom procesu oblikovanja posudne keramike – kako se ni iz čega, odnosno iz grumena zemlje stvara posuda koja je milenijumima prisutna u svakodnevnoj upotrebi.

 

Najveća inspiracija u estetici pravljenja keramike mu je Japan, zemlja sa bogatom keramičarskom tradicijom i uzbudljivim inovacijama.

 

Jedna od tehnika koju ovaj umetnik koristi u pravljenju svojih posuda i činija je RAKU, tehnika koju oličava modelovanje posude iz ruke, i čiji se estetski efekat dobija eksperimentisanjem sa glazurom.

 

Posuda izrađene u ovoj tehnici upotrebljavaju se u Zen ceremoniji ispijanja čaja.

 

Nepredvidivost raku tehnike zavisi od sasvim malih promena u temperaturi pečenja, trajanju redukcije i upotrebe različitih vrsta glazure.

 

Upravo je nepredvidivost efekata deo estetike raku tehnike. Svaki predmet rađen u ovoj tehnici je neponovljiv.


Radenkove rukotvorene posude za pripremanje čaja, takozvani CHAWAN, pružaju posebno estetsko iskustvo.

Postoje mnoge vrste posuda CHAWAN-a u kojima se priprema, služi i ispija MATCHA čaj (zeleni čaj u prahu), a izbor posude zavisi od mnogih činilaca.

Originalni način spremanja MATCHA čaja nastaje u Budističkoj Zen školi RINZAI.

Grejanje vode, čaj, čajna posuda i sam način pripremanja čaja, jedno drugo se spaja iz Zen iskustva.

Keramika Radenka Adnađa pleni jednostavnošću oblika.

Zapleti linija, mrlja, hromatskih praznina na površini posude, ponekad grube jednostavnosti, sabiraju i predočavaju znake nepostojanosti, koja je prisutna kao čulna materijalna forma.

Sve su to odlike Radenkovih posuda, koje su povod za uživanje u ispijanju čaja, a istovremeno i za estetsko divljenje.

Na Dalekom istoku se kaže: „Prazno je upotrebno, a puno korisno“.


Radenkove radove možete pogledati i poručiti na fb. stranici: https://www.facebook.com/adnadjradenkoceramics/

 

 

Tekst: Ivana Stojić

Fotografije: Višnja Jovanović

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"If you are not curious, forget it.” 

Achille Castiglioniviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services