Izložba "Šapati iz hutonga" umetnice i dizajnerke Amy Suo Wu u riječkoj Filodrammatici

Izložba "Šapati iz hutonga" umetnice i dizajnerke Amy Suo Wu u riječkoj Filodram

Izložba "Šapati iz hutonga" umetnice i dizajnerke Amy Suo Wu, biće otvorena u četvrtak, 8. novembra u 20 časova u riječkoj Filodrammatici (Korzo 28/1, Rijeka).

 

 

 

 

Drugo more će u Filodrammatici predstaviti izložbu "Šapati iz hutonga" kinesko-australijsko-holandske umetnice i dizajnerke Amy Suo Wu.

Radi se o novoj izložbi ove umetnice na temu steganografije, odnosno tehnike i umetnosti tajnog pisanja i maskiranja informacija radi izbegavanja cenzure i nadzora.

Izložba na svojstven način služi kao komentar na nadolazeće uvođenje "prve digitalne diktature u istoriji", kako su to preneli mediji, odnosno plan Kine da do 2020. godine uvede sveopšti sistem "društvenog kredita". Radi se o sistemu 24-časovnog nadzora i bodovanja stanovnika, čija bi mogućnost dobijanja posla i kredita, ili pak sloboda kretanja, zavisila od visokog ili niskog nivoa poverenja koje proizlazi iz ocenjivanja njihovog ponašanja.
 


Izložba tako uklapa spomenutu tehniku steganografije u tradicionalne pekinške ulice, tj. hutonge. Pritom preuzima tri sveprisutna elementa kineskog urbanog krajolika – posteljinu, Shanzhai modu (kineski fenomen kojeg odlikuje besmislena upotreba engleskog jezika) i QR kodove, istražujući ih kao tajni medij za objavljivanje osetljivog i potisnutog znanja. Cela instalacija je osmišljena na način da se u finišu postavi u tradicionalne pekinške stambene ulice ili hutonge, i time se vrati u svoje prirodno stanište, u kontekst koji je prvobitno inspirisao njen nastanak.

Glagol „oprati“ odnosi se na čin legitimizovanja ilegalno stečenog novca u svrhu ispiranja, odnosno skrivanja tragova njegovog porekla. Nasuprot tome, izraz „iznositi prljavo rublje“ označava javno otkrivanje tajni. Prvi progovara o brisanju, uklanjanju, potiskivanju i cenzuri, dok potonji govori o otkrivanju, pričanju, curenju, objavljivanju.

Ako se „steganografijom“ naziva forma tajnog pisanja, odnosno umetnost i nauka maskiranja informacija u javnosti koja se koristi radi izbegavanja nadzora, cenzure i kontrole, za ovu se izložbu može reći da je steganografski katalog umetničinih steganografskih projekata kamufliranih u prostrt veš.

Unutar hutonga, čaršavi i deke vešaju se na kanap za sušenje, koje se proteže od ulaza u domove do same ulice. Na taj se način mogu čitati kao transgresivni objekti, s obzirom na njihovu migracijsku prirodu prelaženja granica između javnog i privatnog. Posteljina je takođe savršeni zaklon, doslovno i u prenesenom značenju. Deka je nejasan agens, prepoznatljiv ali ne posebno zanimljiv. Zbog svoje običnosti, oslobođena je sumnje pa može prokrijumčariti privatne informacije u javno okruženje.

Shanzai moda je na sličan način pogodna za steganografsku primenu. Njena engleskim jezikom ispisana slova nisu dizajnirana da se čita, već da budu ornament i označitelj vrednosti zapadnjačke kulture, istovremeno utelovljujući „visoku kulturu“, „provokativnost“ i „modernost“. Ipak, poznavaocima engleskog ti se tekstovi mogu činiti kao dadaistička poezija, slučajna mudrost ili apsurdna bujica misli. Šapati iz hutonga iskorišćavaju nečitljivost engleskog jezika u kontekstu njegove primene kao ornamenta, predstavljajući estetizaciju stranog jezika kao steganografski medij.

Poslednje taktičko mesto za steganografiju je QR kod, tehnologija koja je u Kini postala izrazito popularna zahvaljujući QR čitaču koji je ugrađen u WeChat, najkorišćeniju aplikaciju u toj zemlji. QR kodovi su toliko sveprisutni da ih prilikom transakcija koriste ulični prodavači i prosjaci. U svetlu sveprisutne vizuelne prisutnosti QR kodova, oni mogu poslužiti kao bezazlena krinka koja omogućava putovanje osetljivih informacija.

"Šapati iz hutonga" preoblikuju prethodne radove umetnice Amy Suo Wu u skrivene informacije. Prvi rad, Thunderclap (2017.), je steganografski fanzin koji koristi modne dodatke kao površinu za objavljivanje izbrisanih tekstova kineske anarho-feministkinje He-Yin Zhen (1886.-1920.). Drugi rad, Prevodiočev izbor (The Choice of a Translator, 2018.), je transkript razgovora o cenzuri i steganografiji održan u Pekingu, kada je u publici sedeo čovek za kojeg je postojala sumnja da je vladin špijun. Transkript pokazuje na koji je način prevodilac preoblikovao i depolitizovao sadržaj razgovora, čime je sam čin prevođenja postao sredstvom cenzure i steganografije. Osim navedenih radova, izložba takođe sadrži sopstveni nastanak, odabir taktičnih i strateških načina korišćenja steganografije koji su umetnicu inspirisali na bavljenje ovom temom.


Amy Suo Wu u ljubljanskoj Aksiomi, foto Jure Goršić 2017


Rođena u Kini, odrasla u Sidneyju i s trenutnim prebivalištem u Rotterdamu, Amy Suo Wu je umetnica, dizajnerka i edukatorka koja istražuje uticaj tehnologije, jezika i medija na oblikovanje ljudi, i obrnuto. Njena hibridna praksa temelji se na istraživanju i pokušaj je pronalaženja kritičkih i razigranih načina za aktiviranje i učestvovanje. Od 2013. godine radi na akademiji Willem de Kooning (holandska Akademija umetnosti i dizajna sa sedištem u Rotterdamu), podučavajući istraživanje dizajna, koncept i sliku na Odseku za grafički dizajn, kao i predmet o hakovanju, namenjen studentima svih smerova. Iste godine učestvovala je u osnivanju studija za (grafički) dizajn Eyesberg, koji kreće od konceptualnih i eksperimentalnih pristupa. Učestvuje u pokretanju i organizaciji festivala i radionica izrade fanzina u Holandiji. Radove je izlagala na ISEA Istanbul, festivalu Moje, tvoje, naše 2016 u Rijeci, galeriji 12 New Media Hub u Beogradu, 55. venecijanskom bijenalu, festivalu Gogbot u Enschedeu, galeriji SIGN u Groningenu, umetničkom centru TENT u Rotterdamu, galeriji Showroom MAMA u Rotterdamu, ustanovi Art Rotterdam, umetničkom centru WORM Rotterdam, institutu V2_Rotterdam i u ljubljanskoj Aksiomi.


Izložba će biti otvorena do 23. novembra, radnim danima od 17 do 20 časova.

Program su podržali: Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Rijeka – Odjel za kulturu

Program je realizovan u okviru programa Galerija DM.

Prostorima Palacha, Filodrammatice i Marganova upravlja Savez udruga Molekula.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text