Retrospektivna izložba Tomislava Gotovca u Ljubljani

news

Retrospektivna izložba "Kuda idemo ne pitajte" Tomislava Gotovca, biće otvorena 12. aprila u 20 časova u Mestnoj galeriji Ljubljana (Mestni trg 5).

Izložba se realizuje u saradnji sa Muzejom moderne i savremene umetnosti, Rijeka i Institutom Tomislav Gotovac, Zagreb.

 

 

Retrospektivna izložba Tomislava Gotovca a.k.a. Antonija G. Lauera (Sombor, 1937. – Zagreb, 2010.) donosi uvid u šezdeset godina dugu praksu ovog svestranog umetnika koji je pionirski delovao u različitim medijima, od eksperimentalnog i strukturalnog filma do happeninga, akcija i performansa. Od prvih fotografskih serija, filmova i kolaža (između 1960. i 1964.) do kasnih akcija i performansa iz 2009., izložba sledi Gotovčevo poistovećivanje s graničnim likovima, redom ekscentričnim personama koje potvrđuju umetnikovo legitimisanje na marginama društvenog poretka. Upoznajemo se s Gotovčevim performerskim personama i filmskim personifikacijama, od urbanog nudiste, egzaltiranog propovednika, ogorčenog psovača, duhovitog provokatora, do umetnika-paranoika i opstruktora javnog reda i mira.

Izložba "Kuda idemo ne pitajte" uz antologijske radove obuhvata raznovrsnu dokumentaciju umetnikovih akcija, poput dokumenata sudskih procesa ili novinskih osvrta, kao načine proširenja umetničkog čina u izvan-umetničke sfere, ali i potvrde Gotovčevog proširenog shvatanja filma koji se odvija i izvan granica filmske umetnosti i režijski princip utvrđuje kao oblikotvorno načelo same stvarnosti. Nastojeći približiti umetnikovo filmsko osećanje stvarnosti, izložba filmu prilazi kao Gotovčevom uzoru za stvaranje arta, ali i modelu režiranja vlastite biografije, pri čemu granice između stvarnosti i fikcije postaju nejasne. Zapravo svaki veliki autor non-stop snima jedan te isti film, njegov film. Nastojao sam da sve te akcije budu samo sekvence jedne jedine akcije koja se zove: TOM U JAVNOM PROSTORU. Autorove režijske pristupe izložba prati u filmskim i ne-filmskim medijima – od kolaža i fotografija do akcija i performansa u intimnom, javnom i medijskom prostoru. Ističe Gotovčevu preokupaciju odnosima između filmske režije i režije stvarnosti, s polazištem u naoko jednostavnim pitanjima. Kako film oblikuje stvarnost? Ko je glavni, a ko sporedni reditelj? Ufuravamo li se u razdoblje za koje je već napisana knjiga snimanja?


Tomislav Gotovac kao Grace Jones, 1986., Braco Vukelić Cobra


Sledeći Gotovčeve pristupe i uputstva za čitanje sopstvenog arta – iz izjava, intervjua, naslova radova i filmova, retrospektiva je titlovana nazivima pojedinih radova, umetnikovim geslima i intimnim uporištima. Pitanja autonomije umetnika, načini poigravanja predodređenim ulogama i mehanizmima zabrane, pretresanje odnosa između individualca i dominantne većine, odmeravanje sa službenim pričama i masmedijskim prikazima, nižu se kroz osam soba Mestne galerije, od polazišne sobe nazvane Ja sam nevin!, sve do retrospektive u retrospektivi, PARANOIA VIEW ART.

Specifična arhitektura Mestne galerije pritom omogućuje kružnu putanju razgledavanja postavke, izdvajajući krug kao omiljenu formu Gotovčevih radova, ali i učestali princip njegove prakse nadograđivanja, nadovezivanja i recikliranja postojećih radova kao i insistiranja na otvorenoj formi njihove interpretacije. Umetnikovim rečima, treba pružiti mogućnost općinstvu da sve shvati ironično, a ne obavezujuće. Sve što sam radio na ulicama bio je moj sukob sa stvarnošću na jedan pasivan način, jer nikoga nisam silio da čini to isto. Na kraju krajeva, mislim da me je bilo i zabavno gledati. Stavljao sam sebe u jedan neugodan položaj da bi drugima, možda, bilo ugodnije.

Projekat izložbe je deo programa Evropske prestonice kulture Rijeka 2020. i programskog pravca Doba moći.

Kustoskinje: Ksenija Orelj i Nataša Šuković
Dizajn postavke izložbe: Ajdin Bašić

Izložba će biti otvorena do 10. juna 2018. godine.

 
Naslovna fotografija: Osmijesi ljetne noći u podne, 1998.

 

 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text